Door op 1 juni 2015

Gas(t)vrij Terschelling: lekker laten zitten die paar kuub gas!!!

Afgelopen woensdag trok Terschelling massaal naar het Plein in Den Haag. Woensdag was in De Kamer een debat over Energie. Daarin werd de door oliemaatschappij Tulip Oil aangevraagde gaswinningsvergunning voor een gasveld onder Terschelling nader besproken.De PvdA is tegen nieuwe gaswinningsprojecten van kleine velden onder en rondom de Waddeneilanden. Het is te risicovol voor het toerisme, de kwetsbare natuur, ons werelderfgoed Wadden, de zoetwaterwinning,ed. Hierbij speelt de afweging van de te verwachten schade en ellende ten opzichte van de opbrengst: gas. Om hoeveel kuub gas gaat het hier nou eigenlijk??Bij Terschelling gaat het om een hoeveelheid van circa 50 dagen gas !!

Naar mijn mening moet je voor deze kleine hoeveelheid deze gaswinning niet willen !!

Maar de gasbel raakt op. En het is dus veel zinvoller en duurzamer om, in plaats van te boren naar de laatste beetjes gas, nu eens snel door te pakken met alternatieve energieën!!

Niet meer op nieuwe, kleine locaties gaan boren!!

Zo stond ik op het Plein, tussen alle Terschellingers , uit volle borst mee te zingen met het prachtige, voor deze gelegenheid geschreven lied. “Ben je nou belazerd? Voel je je wel goed? Snap je niet wat boren met Terschelling doet? Begrijp toch dat zo’n toren niet op het eiland past. Lekker laten zitten, die paar kuub gas!” https://www.youtube.com/watch?v=Xjz9IyPCK4w.

Naar gas boren is gedateerd, we moeten verder en duurzamer. Ook daar moeten we met z’n allen heel veel voor op de bres !!

Zie ook : www.lutzjacobi//twitter.com

.