6 november 2015

Terschelling beloond voor strijd tegen gasboringen

Maandenlang zette Terschelling zich in om gaswinning op of rond het eiland tegen te gaan. Actiegroep gasTvrij Terschelling verzamelde duizenden handtekeningen en schakelde de politiek in om de boorplannen van olie- en gasbedrijf Tulip Oil te stoppen. En met succes. Afgelopen week stemde de Tweede Kamer tegen de gasboringen. De eilanders zijn daarmee slechts een stap verwijderd van een gasvrij eiland. Een korte terugblik op het politieke proces.Attachment-1

Toen de vergunningsaanvraag van Tulip Oil half februari openbaar werd, zat de politiek al op het vinkentouw. Het was duidelijk dat Terschelling geen boringen wenste en dat een duidelijk signaal richting Den Haag nodig was. Christa Oosterbaan, fractievoorzitter van de PvdA op Terschelling, draaide er niet om heen tegen een verslaggever van de Volkskrant: “De Waddenzee is nota bene werelderfgoed. We zijn tegen gasboringen op werelderfgoed.” Deze heldere boodschap werd op 24 februari in de gemeenteraad kracht bijgezet met het unaniem aannemen van een motie van PvdA, VVD, CDA en Plaatselijk Belang Terschelling.

Op dat moment had Terschelling al steun ontvangen vanuit het provinciehuis in Leeuwarden. Daar verklaarden de Provinciale Staten eind januari al dat ze “onder geen enkele voorwaarde” nieuwe gasboringen in de provincie wilden “inclusief de Waddeneilanden”. Hetty Janssen, die het aangenomen verzoek namens de PvdA, samen met de FNP, ChristenUnie en een tweetal eenmansfracties, indiende, sprak over een krachtig ‘nee’ en dat er over de gevolgen van de gasboringen “niet makkelijk” moet worden gedaan.

Den Haag was de laatst te nemen horde. Met Kamerlid Lutz Jacobi (PvdA) als stuwende kracht achter de schermen, werd een niet te negeren signaal aan minister Henk Kamp (VVD) afgegeven. Of zoals Jacobi het achteraf zelf verklaart: “De plannen gingen ver over de grens. We zijn er met verve voor gaan liggen.” Een Kamermeerderheid stemde voor de motie, ondertekend door PvdA, PvdD, D66, GroenLinks en ChristenUnie, en daarmee tegen gaswinning bij Terschelling. De eilanders werden beloond voor hun inzet. Tulip Oil zal voorlopig niet gaan boren. Kamp beslist medio 2016 of dit definitief zo blijft. Tot die tijd blijft Terschelling strijdbaar.