Door op 5 mei 2015

Vuur van de Vrijheid

Stilstaan bij onze Vrijheid. Dat doen we elk jaar op 4 en 5 mei. Op 4 mei herdenken we alle mensen die door de oorlog overleden zijn, voor onze Vrijheid !!

Op 5 mei vieren we onze Vrijheid en de bevrijding van ons land. Vrijheid is kostbaar, kwetsbaar en niet vanzelfsprekend. Dat besef je pas goed als de vrijheid er niet meer is, zoals tijdens de Tweede Wereldoorlog.( Nationaal Comité 4 en 5 mei )

Het Nationaal Comité 4 en 5 mei lanceerde dit jaar de fakkelcampagne‘ Vrijheid geef jedoor !! ’.

De vrijheidsfakkel is inmiddels uitgegroeid tot een nationaal symbool voor herdenken op 4 en 5 mei. Geprobeerd wordt zoveel mogelijk mensen, via werkgevers, het speldje met het fakkellogo te laten dragen in aanloop naar 4 en 5 mei. Om met het dragen te laten zien dat je groot belang hecht aan het levend houden en herdenken van 4 en 5 mei. Ik draag de fakkellogo-speld ‘Vuur van Vrijheid’ dicht bij mij hart, ik hoop met mij velen.!!

Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Er zijn veel mensen gestorven in hun strijd voor onze Vrijheid. Een reis langs de Normandische kust in Noord- Frankrijk, langere tijd geleden, samen met mijn vader, zorgde bij mij voor dit diepe besef. We bezochten begraafplaatsen met duizenden graven van Amerikaanse- en Engelse soldaten, zij vochten voor onze Vrijheid.

Vrijheid is niet vanzelfsprekend. Kijk naar wat er in het Midden Oosten gebeurt, en in Afrika. Onderdrukking, geweld. Kijk naar de grote vluchtelingenstromen over de hele wereld.

In Nederland hebben we de Vrijheid om keuzes te maken, vrijheid van denken, vrijheid van handelen. Dat moeten we koesteren, dankbaar voor zijn.

Op 4 mei ga ik in mijn geboortedorp Katlijk spreken bij de dodenherdenking.. Op 5 mei ga ik bedienen bij het bevrijdingsfeest in Leeuwarden. Dankbaar dat ik dit mag doen. Herdenken en Vieren.

Blijf me inzetten voor de vrijheid!!!

Zie ook : www.lutzjacobi//twitter.com