Huisvestingsverordening

Door Christa Oosterbaan op 10 april 2019

Voorzitter dank u wel,

Wij hebben weinig op te merken over de nieuwe huisvestingsverordening die voor ons ligt.

Op Terschelling, met de krappe woningmarkt, kunnen we niet zonder.

2 dingen:

1e) Alles staat of valt ook hier weer met handhaving! Is deze verordening scherp genoeg gesteld, zodat er ook daadwerkelijk gehandhaafd kán worden? We weten dat dit allemaal lastig is, dat verhaal kennen we. Maar we willen hierbij nogmaals pleiten voor een vriendelijk doch duidelijk schrijven aan eigenaren van woningen die hun woning recreatief verhuren, dan wel leeg hebben staan of gebruiken als eigen 2e woning. Dit al vóórdat het hele handhavingstraject verder van start gaat en het dossier opgebouwd wordt.

2e) Wij zijn aangesproken door mensen die op de lijst bij de corporatie staan voor een sociale huurwoning met het volgende verhaal: Iemand stond bovenaan de lijst en kreeg de woning toegewezen, om voor hem moverende redenen heeft hij de woning afgewezen. Ook met het idee, dan ben ik binnen 1-1,5 jaar alsnog aan de beurt en zolang kan ik nog in de tijdelijke huisvesting blijven.

Dus weer schrijven en nu werd de woning aan iemand anders toegewezen. Prima kan gebeuren. Misschien had diegene de vorige keer niet gereageerd.

Maar.. hij sprak een bekende die vertelde nooit ingeschreven te hebben gestaan bij de Veste, maar wel bij WoonFriesland aan de wal tijdens studie. De tijd die hij daar ingeschreven stond telde ook mee voor Terschelling!

Dus ons hoofdpersoon in dit verhaal ging toch maar eens informeren bij WoonFriesland. Antwoord aldaar: Ja, dat klopt. Wij maken geen onderscheid waar je ingeschreven staat.Bovendien stond hij 8e bij de laatste woning. Dit terwijl hij 3/4 jaar geleden nog bovenaan stond.

Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Kunnen we dat met deze verordening ook ondervangen en heeft de wethouder hierover al contact gehad met WoonFriesland?

Dank u voorzitter.

Christa Oosterbaan

Mijn naam is Christa Oosterbaan. Ik ben geboren in 1976 op West. Na het afronden van de zeevaartschool op Terschelling heb ik een aantal jaren gevaren en ben werkzaam geweest bij een maritiem uitzendbureau. Van 2006 tot 2010 heb ik bij Oerol gewerkt.

Meer over Christa Oosterbaan