Kadernota 2019 in de raadsvergadering

3 juli 2019

Over de kadernota 2019 hebben wij nog een aantal punten op te merken.

Allereerst willen wij het College bedanken voor de kostenplaatjes Wonen en Duurzaamheid. Dit geeft, samen met de informatie die wij gisteravond hebben ontvangen over de Regionale Energie Strategie (RES) en het uitvoeringsprogramma duurzaamheid ons een helder overzicht.

Ja, het budget waar het College denkt nodig te hebben voor duurzaamheid is een flink bedrag, maar wij denken dat het goed besteed wordt en niet onnodig is. Ook gezien het klimaatakkoord wat door het kabinet gepresenteerd is, denken wij dat dit geld echt wel nodig zal zijn om alle doelstellingen te halen.

Lopen wij voor de muziek uit als Terschelling? Wij denken, helaas, van niet voorzitter. Dat er nu een streven ligt om in 2023 naar een reductie van 47% CO2 te streven moet eerst maar eens gehaald worden. Móchten we dit halen dan kunnen we het zien als een investering, zodat de jaren erna het bereiken van een volgende landelijke doelstelling minder lastig zal zijn.

We weten natuurlijk niet, welke doelstellingen er nog bovenop gaan komen vanuit Den Haag. Verschillende wereldwijde organisaties spreken hun grote zorgen uit over de klimaatverandering en dringen aan op veel meer concrete maatregelen om de afspraken uit het akkoord van Parijs te halen.

We wachten dat af.

Ook is er natuurlijk ooit een ambitiemanifest getekend om in 2020 energieneutraal te zijn. Dit halen we bij lange na niet, maar wij hebben ons er als eilandbestuur wel aan gecommitteerd. Wat ons inziens inhoudt dat wij ons best doen om het zo snel mogelijk erna te realiseren.

Nu moeten we dan wel eindelijk een flinke slag gaan slaan.

Verder hebben wij van het College een overzichtje ontvangen van wat het TRIMBOS instituut van plan is voor de 2 keer 25.000,-

Wij zijn hier niet erg van onder de indruk voorzitter.

Veel liever zien wij dat de helft van dit bedrag gereserveerd wordt en de andere helft weer terugvloeit in de exploitatie.

Ook zijn wij het er niet mee eens wat er voor dit geld moet gaan gebeuren. Wij zien graag dat dit ingezet gaat worden voor bewustwording van de slechte effecten van alcohol en drugsgebruik onder de eilander jeugd.

Graag beginnen in de bovenbouw van de basisscholen en ouders nadrukkelijk bij betrekken. Dit kan doorgezet worden naar de leerlingen en ouders op het VMBO en de eilander kinderen die aan de wal op school zitten (met ook weer de ouders). In samenwerking met SJT.

En laten we vooral de studenten van het MIWB niet vergeten bij deze aanpak.

Na 2 jaar kunnen we dan eens bekijken hoe dit gaat en of er effecten te meten zijn.

Voor wat betreft het terugdringen van alcohol en drugsgebruik onder vakantievierende jeugd vinden wij dat de beide jeugdcampings hier al hard mee bezig zijn en goede maatregelen nemen. Ook de meeste horecagelegenheden op Terschelling houden zich goed aan de regels van de Drank en Horecawet.

Uiteraard blijven we als gemeente ons houden aan de wet en blijven we alcohol en drugsgebruik ontmoedigen.

Kan het College dit in de begroting aanpassen dit najaar? Uiteraard wanneer blijkt dat hier vanavond een meerderheid hetzelfde over denkt.

De 10.000,- minder voor de exploitatie van museum het Behouden Huijs.

Wij gaan ervan uit dat er bij enige ruimte in de begroting dit zal worden aangepast. We zullen hierover nu dan ook geen amendement indienen, maar wachten de begroting af.

Tot zover, voorzitter.

Dank u wel.