Vaststellen huisvestingsverordening

28 juni 2019

Vaststellen huisvestingsverordening Terschelling 2019;

Als raad hebben we ingestemd met het vaststellen van de huisvestingsverordening en het ter inzage laten leggen, zodat inspraak plaats kon vinden door de inwoners van Terschelling en andere belanghebbenden.

Ook is er overleg geweest door het college met de huurdersvereniging Brandaris, Woon Friesland en de lokale makelaars.

Uit de Nota Inspraak blijkt dat de HVV door de inspraak wordt aangepast.

Voor ik verder ga hebben wij onszelf de vraag gesteld: “wat kunnen wij als gemeente(raad) met deze HVV?”

In de toelichting van het gemeenteblad komt het antwoord: “Wij kunnen vanaf 2014 ingrijpen in de woonruimteverdeling en de samenstelling van de woonruimtevoorraad. (En nu komt een belangrijk stukje voor mijn vragen die ik ga stellen aan het college.) Hiermee kunnen onevenwichtige en onrechtvaardige effecten van schaarste aan goedkope woonruimte bestreden worden.”

Deze HVV is voor ons als raad, ook het enige middel om in te kunnen grijpen.

De reden daarvoor is het vergroten van de democratische legitimiteit en de transparantie en rechtsbescherming voor de woningzoekende.

Vraag 1; Wij pleiten er voor dat in de verordening word opgenomen dat er gebiedsgebonden ingeschreven en gereageerd kan worden. Dit om te voorkomen dat iedereen die ingeschreven staat bij WF kan reageren op woningen op Terschelling.

Toelichting vraag 1 wij pleiten voor een gebiedsgebonden inschrijving naast het feit dat je economisch en/of maatschappelijk gebonden moet zijn aan Terschelling.

Wij vinden het niet een wenselijke ontwikkeling dat ook ingeschrevenen van heel WF kunnen reageren op huizen op Terschelling. Met als verstrekkend gevolg dat er een nog grotere schaarste ontstaat van goedkope huurwoningen. Het is ook niet heel lastig om op dit moment een baan te vinden op Terschelling als je hier nu niet woont. Mooi voor diegene die personeel zoekt en degene die een baan krijgt op het eiland, maar anderen die al jaren op zoek zijn alleen op Terschelling kunnen zo benadeeld worden.

Dit kan leiden tot onevenwichtige en onrechtvaardige effecten.

Vraag 2 is eigenlijk een voortvloeisel van de 1e vraag. Wij zien graag dat de inschrijflijst van de Veste 1 op 1 overgenomen wordt in het systeem van WF, zonder daartussen woningzoekenden die al aan de vaste wal stonden ingeschreven bij WF.

Toelichting vraag 2 er op dit moment doen zich situaties voor, dat ingeschrevenen van de Veste onder ingeschrevenen van WF komen te staan op de lijst. Je krijgt hier een onrechtvaardig effect door.

Vraag 3; Er een helder en overzichtelijk woningruil systeem komt voor Terschelling.

Voorbeeld; Er vrij recent zich een situatie heeft voorgedaan dat er een ouder iemand in een eengezinswoning heeft aangegeven bij WF wel graag kleiner te willen wonen. Er op het zelfde moment een kleine 55+ woning is toegewezen aan een gezin met drie grote kinderen.

Deze situatie niet op zichzelf staat.

Toelichting vraag 3 Er een evenwichtig systeem moet komen van woningruil met de intentie dat inwoners die nu groot wonen graag kleiner willen en andersom. Op dit moment is niet duidelijk aan welke voorwaarden men moet voldoen en kan er daardoor op zijn minst een gevoel van ongelijkheid ontstaan. Door hier heldere criteria over vast te leggen, weet een ieder wat er mogelijk is en kan doorstroming bevorderd worden. Wat ook kan helpen in het oplossen van ons huisvestingsprobleem op Terschelling.

Wij vragen aan het college om deze punten mee te nemen in de op te stellen prestatieafspraken.

Waar ben je naar op zoek?