Het Wegenverkeersplan is een uitermate nuttig plan. Onze infrastructuur is belangrijk voor de eilandbewoners en onze gasten. Slechte wegen lijden tot problemen die ook financieel slecht uit kunnen pakken. Zoals u schrijft kan met de inwerkingtreding van het nieuw Burgerlijk Wetboek de beheerder aansprakelijk worden gesteld voor schade die iemand lijdt als gevolg van gebreken aan de weg. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Het is natuurlijk een voornamelijk technisch verhaal dat voor niet ingewijden soms lastig is te doorgronden met alle tabellen en grafieken. Maar de algemene indruk is dat de gemeente Terschelling de komende jaren de wegen goed in kaart krijgt, wat zeer noodzakelijk is. Ik had het net over een technisch verhaal, het zou mooi zijn als technisch jargon zo nu en dan verduidelijkt wordt. Zo is er sprake van elementenverharding. Ik dacht dit een soort stelconplaten waren, zoals ook gebruikt voor het fietspad Midsland-Midsland Noord. Het blijkt echter te gaan om verharding zoals klinkers enzovoort. Raadsleden hebben meestal niet de specialistische kennis zoals de ambtenaren die rapporten schrijven. Maak het lezen wat gemakkelijker voor ze.
Dit stuk behelst dus een puur technisch en financieel plan. In het Eilandaccoord wordt onder de kop Verkeer en mobiliteit geschreven dat er een breed verkeersplan moet komen. Dit Wegenverkeersplan zou daar een onderdeel van moeten zijn. Punten zoals de inventarisatie van gevaarlijke oversteekplaatsen langs de Hoofdweg moeten in dit brede plan komen evenals het loslaten van de inrichting van de wegen volgens shared space, de mogelijkheid en wenselijkheid van 30 km-zones in West en Midsland en nog een aantal andere punten die terug zijn te vinden in het Eilandaccoord. Is het nu de bedoeling dat er op zeer korte termijn een integraal plan komt of komt er mettertijd een aanvulling waarin de punten van het Eilandaccoord worden meegenomen.
In het rapport komt een aantal keren de inspectie van de wegen ter sprake. Worden deze inspecties in eigen beheer gedaan of is daarvoor een extern bureau ingehuurd. Is dit terug te vinden in dit plan of het is mij ontgaan. Wat zijn de kosten hiervan en waar drukken deze kosten op. In het plan staat wel een lijst van onderhoudskosten van de wegen, hierbij zijn deze kosten niet te vinden.
Er wordt financieel nog geen rekening gehouden met duurzame oplossingen. Is dit wel het plan in de toekomst en is er ook al een stip hiervoor op de horizon gezet. Wel is mooi dat Terschelling een ecofalt project heeft ingebracht als pilotproject.
Er wordt ook geen rekening gehouden met klimatologische ontwikkelingen. Het lijkt mij zinvol om daar toch over te gaan nadenken. We krijgen waarschijnlijk meer wateroverlast. Daar zou op geanticipeerd moeten worden.
In het plan wordt een aantal projecten genoemd voor onderhoud. Zonder te veel in details te willen treden wil ik u toch wijzen op een gevaarlijke situatie bij de zogenaamde rotonde bij Paal 8. De KNRM heeft al een paar keer gewezen op het gevaar dat kan ontstaan bij een oproep voor de KNRM. De auto’s van de KNRM-leden moeten net voor de rotonde links om de bocht naar de Reddingbootschuur. Een deel van de fietsers naar het strand komt over het fietspad naast de weg naar beneden. Hier kruisen hun wegen. Net in de bocht naar de Reddingbootschuur is tussen fietspad en weg een kunstmatig duintje opgeworpen. Dit belemmerd het zicht op het fietspad en schept daardoor gevaarlijke situaties. Tevens komt er steeds zand vanaf het duintje op de weg en veroorzaakt daar voor fietsers, maar soms ook voor auto’s een slipgevaar in het losse zand. Een reddingsploeg wil levens redden en niet verspelen. Graag aandacht hiervoor
Het moet mij van het hart dat er toch een aantal storende taal- of typfouten in dit plan staan. De inhoud is goed geformuleerd, maar de uitwerking lijkt haastwerk te zijn. Ambtelijke stukken dienen er gedegen uit te zien. Daarmee wordt elke twijfel of er zorgvuldig is gewerkt weggenomen. Daarbij wil ik ook wijzen op het gebruik van het woord invalidenparkeerplaats. Het is al vele jaren gebruikelijk om het te hebben over een gehandicaptenparkeerplaats net zoals de gehandicaptenparkeerkaart.
Mijn fractie geeft een compliment voor het gedegen stuk dat echter hier en daar tekstueel aangepast moet worden. Wat ons aangaat kan dan het Wegenbeheerplan 2021-2025 vast worden gesteld.