Het volledige verkiezingsprogramma

Natuurlijk sociaal, natuurlijk PvdA

Verkiezingsprogramma Gemeenteraadsverkiezingen  2022

Inhoudsopgave

  1. Voorwoord
  2. Ambities
    Wonen
    Onderwijs
    Mobiliteit
    Toerisme
    Financiën
    Duurzaamheid en toekomstbestendigheid
    Ondernemen en ruimtelijke ordening
    Polder en agrarisch beleid
    Natuur
    Zorg en samenleving
    Leefbaarheid
    Cultuur
    Sport
    Communicatie & burgerparticipatie
    Identiteit
    Openbare orde, veiligheid en handhaving
    Waddensamenwerking
  3. Terugblik
  4. Slotwoord

 


 

1. Voorwoord

Een sterk en sociaal Terschelling, dat is en blijft onze inzet. Wij gaan voor groen, duurzaamheid en hechten waarde aan het behoud van de Terschellinger identiteit. Werk, woningbouw, evenementen en scholing, het zijn onderwerpen die in dit programma terugkomen. Daarbij willen we blijven zorgen en strijden voor een mooi en leefbaar Terschelling en haar inwoners, hoe verschillend wij soms ook zijn. Als PvdA blijven we niet langs de zijlijn schreeuwen, maar nemen verantwoordelijkheid en doen ons best om samen met alle inwoners ons eiland mooi en leefbaar te houden. De PvdA Terschelling is er niet alleen voor inwoners van West of alleen voor inwoners om Oost. Wij koesteren het hele eiland, van de westpunt tot het Amelander gat. Dat was in het verleden zo, dat is nu zo en dat zullen wij in de toekomst blijven doen. Onze speerpunten zijn om het goede te behouden, een sterke gemeente te zijn, verbeteren waar mogelijk en samen op naar de toekomst. Als PvdA staan wij voor solidariteit, zorg en ruimte voor elkaar, gelijkheid, algemeen belang gaat voor het eigen belang, integriteit, het eerlijke verhaal, toekomstbestendigheid, iedereen die telt mee en ook iedereen heeft recht op een fatsoenlijk bestaan.
In dit verkiezingsprogramma ‘Natuurlijk sociaal, natuurlijk PvdA’ leggen we accenten, kijken we naar de nabije toekomst en formuleren we kaders zoals wij die als PvdA graag zien. Vaak wordt een programma als een in cement gegoten document gezien waaraan elke komma de navolgende jaren getoetst wordt. Anno 2021 zien wij dat anders, en draaien we het om. Wat goed is voor de Terschellinger bevolking, kan doorgaans op de steun van de PvdA Terschelling rekenen. Inwoners zijn er immers niet voor de politiek, de politiek is te allen tijde dienstbaar aan de inwoners van de gemeente.

2. Ambities

– Wonen

Een dak voor iedereen die dat nodig heeft. Eén van de belangrijkste taken van de gemeente is het toezien dat er voldoende betaalbare en passende woonruimte is voor onze inwoners. Wij ambiëren een voortzetting én voltooiing van het huidige woonprogramma, waarbij daarnaast wordt ingezet op een maximale uitbreiding van woningen bestemd voor inwoners van Terschelling. Dat is ook inzet van het handhaven op illegaal recreatief gebruik van huizen, woningen die voor permanente bewoning bedoeld zijn, maar recreatief worden verhuurd. Het gaat hier om gewone woningen verspreid over het eiland. In tijden van woningnood is dit voor ons een prioriteit op de handhavingsagenda. Bij de bouw van voldoende sociale huurwoningen is de regierol nadrukkelijk in handen van de woningbouwvereniging én de gemeente. Het onttrekken van een woning aan de woonvoorraad middels een vergunning is volgens ons alleen mogelijk als deze minimaal dubbel gecompenseerd wordt.

– Onderwijs

Als wij onze basisscholen willen behouden, zal er toch een betere vorm van samenwerking tussen de scholen moeten komen. Wij vinden daarom dat wij moeten voortborduren op het rapport van Noorderwijs uit 2019 dit rapport is gemaakt om de mogelijkheden tot samenwerking van het openbaar als christelijk onderwijs inzichtelijk te maken. Het is wel zaak om hier de komende periode echt stappen in te maken. Verder willen we inzetten op gebouwen waarin een veilig leer- en werkklimaat is gewaarborgd. We denken dat er op korte termijn een nieuw huisvestingsplan moet komen dat ook handvatten biedt voor meer samenwerking. Want met het vaststellen van het huisvestingsplan wordt meteen de keuze gemaakt voor het aantal scholen in de toekomst.
Naast basisonderwijs in Hoorn en op West willen we inzetten op een kindcentrum van 0 tot 18 jaar in Midsland, in combinatie met de huidige vmbo-opleiding. De zeevaartschool MIWB koesteren we, als onderwijsinstelling en als werkgever.

– Mobiliteit

In de nieuwe raadsperiode willen we uitvoering aan het nieuwe wegenbeheerplan geven en hierbij ook ruimte laten voor spoedreparaties. De noodzaak van het vernieuwen van het haventerrein onderschrijven we, ook volgens het huidige programma. Wel vinden we dat er veel meer vaart achter gezet moet worden.
Het team dat sturing geeft aan de havenplannen dient stabiel te zijn, dat betekent volgens ons dat het verloop binnen het projectteam zo minimaal mogelijk moet zijn. De stakeholders moeten prominente gesprekspartners blijven. Bagagevervoer vanaf Harlingen naar de accommodatie moet opgezet worden. Wij ambiëren een service waarbij de bagage in Harlingen ingeleverd kan worden, en dat toeristen hun bagage bij hun accommodatie op Terschelling in ontvangst kunnen nemen. Dit zal de drang om als toerist zelf een auto mee te nemen, die vaak louter voor bagagevervoer gebruikt wordt, fors doen afnemen. Mede daarom zou de gemeente Terschelling het gesprek moeten aangaan met gemeente Harlingen om de parkeertarieven zeker niet verder te laten stijgen, en liever nog de tarieven laten zakken.

Op gemeentelijk niveau willen wij de vinger aan de pols houden bij het verlenen van een nieuwe veerconcessie. Dit is verder een zaak voor de hogere overheden.  De haven is onze levensader, deze moeten we koesteren en te allen tijde betrokken blijven bij de regie hieromtrent. In de komende periode willen we een onderzoek doen naar gratis busvervoer, voor eilanders of voor iedereen. Elektrische bussen helpen bij het terugbrengen van de CO2-uitstoot, tevens zal dit verlichting van de parkeerdruk op het Havenplein geven. Dit betekent dat de gemeente ook bij het bespreken van de bus-concessie een vinger in de pap moet zien te krijgen.

–  Toerisme

Balans is alles, daarom zijn in onze ogen de maanden januari, februari en maart hard nodig voor de eilander bevolking om zich op te laden, agendatechnisch lenen die zich in onze ogen niet voor grote evenementen. Er is in de voorgaande jaren ingezet op seizoensverbreding. In onze ogen is dit nu meer dan voldoende gerealiseerd en moet dit zeker niet nog meer worden. Er moet nog steeds een onderzoek komen naar hoe eilanders toeristische druk ervaren. Dit is eerder niet uitgevoerd vanwege Corona. Alle recreatiewoningen moeten op den duur verplicht bedrijfsmatig geëxploiteerd worden, zodat er geen recreatiewoningen meer zullen zijn die slechts een aantal dagen per jaar bewoond zijn en verder niets toevoegen aan het eilander product. We zetten in op diversiteit van het toeristisch product, we willen niet van één type toerist afhankelijk zijn en daarnaast willen we ook voorkomen dat Terschelling alleen nog voor de rijkere toeristen wordt, al is onze invloed hierop beperkt omdat het hier ook gaat om marktwerking. Om de overlast van jeugd te beperken zonder deze van het eiland te weren pleiten wij voor het invoeren van een activiteitenprogramma. Dit kan in groepsverband, maar ook individueel via een app waarbij er verschillende challenges uitgevoerd kunnen worden. Wij staan open voor het invoeren van een Terschelling-pas. Toeristen kunnen deze aanschaffen en hierbij gratis toegang of korting krijgen bij het bezoek aan musea en bij het gebruik van openbaar vervoer en bijvoorbeeld sportfaciliteiten. Het nieuwe systeem toeristenbelasting moet komende periode echt worden ingevoerd. Het zit al veel te lang in de pijplijn. De uitbreiding van kampeerterreinen moet op slot. We staan wel open voor kwaliteitsverbetering, mits deze landschappelijk inpasbaar is. Dit geldt ook voor de recreatieve infrastructuur. Bestaande evenementen die hun sporen verdiend hebben, zoals Oerol verdienen onze bescherming.

– Financiën

De financiële positie van de gemeente Terschelling is goed en stabiel. De meerjarenbegroting is sluitend en vooralsnog is Terschelling bij de herijking van het gemeentefonds een voordeelgemeente. Wat dit precies gaat betekenen is nog niet helemaal bekend. In principe willen we als partij niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt.
Het weerstandsvermogen is op orde. Het sociaal domein is een open einde-regeling en blijft daarmee een zorgenkind op financieel gebied, maar dat geldt voor elke gemeente. De afgelopen periode is de dienst sociale zaken en werkgelegenheid omgevormd van een uitvoeringsorgaan naar bedrijfsvoeringsorganisatie. Dit zou in de praktijk kunnen betekenen dat wij als gemeente iets meer aan de financiële “knoppen” kunnen draaien. Bezuinigen op sociaal domein is voor ons geen optie. Wél moeten wij kritisch blijven richting de Rijksoverheid als het gaat om structurele vergoedingen. De hele transitie in 2015 blijkt meer en meer een ordinaire bezuinigingsoperatie, waarbij de lasten sindsdien voor de gemeenten komen. Het verenigingsleven is de hartslag van het eiland daarom willen we de bestaande subsidiepotjes op verenigingen behouden en staat open voor uitbreiding hiervan. We zijn een financieel gezonde gemeente en dat willen we zo houden!

– Duurzaamheid en toekomstbestendigheid

We zeggen wel dat het 5 voor 12 is, maar het is eigenlijk al kwart over 1 en misschien zelfs wel half 3 qua duurzaamheid. Als wij nu niet ingrijpen, dan gaat het zeker mis. Als iedereen meewerkt is het tij op het gebied van duurzaamheid nog te keren. Als gemeente moeten wij alles uit de kast halen om dit te bereiken. De PvdA is van mening dat de gemeente Terschelling daarin koploper moet zijn. Onze doelstelling is een klimaat neutraal 2030 en indien mogelijk zelfs klimaatpositief in 2040.

Dat dit voor sommige mensen erg duur is, weten en begrijpen wij. Daarbij stijgen de energieprijzen en dit leidt tot energiearmoede Wij zetten dan ook in op een Energiecoach voor de minima die tips en tricks kan geven aan mensen die wel willen, maar géén dikke portemonnee hebben. Dit is iemand die ook kan helpen met het aanvragen van alle beschikbare subsidies. Uiteindelijk leidt dit ook tot een lagere energierekening. Het duurzaamheid loket dient daarom voor de inwoners goed bereikbaar te zijn. De makkelijkste manier om grote stappen te maken is isoleren. Huidige subsidieregelingen hiervoor moeten minimaal gehandhaafd worden maar liever nog worden uitgebreid.

Ondanks dat er de afgelopen periode heel grote stappen zijn gezet, is ons ‘eigen huis’ qua duurzaamheid nog steeds niet op orde. Wij blijven streven naar nul op de meter voor al het gemeentelijk vastgoed. Een ander voorbeeld is de straatverlichting deze moet de komende periode allemaal over gaan op LED en daar waar het kan adaptief, dus in de nachtperiode gaat de straatverlichting uit tenzij er verkeer langs rijdt. Wij willen ‘kleine’ initiatieven op het eiland steunen. Ook zien wij een rol weggelegd voor de aanjager duurzaamheid om deze initiatieven bij elkaar te brengen zodat deze van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen ondersteunen.
De gemeente moet een belangrijkere rol op zich nemen in het faciliteren van deze “kleine” initiatieven. De ultieme droom van ons is dat ons eiland in de nabije toekomst qua energie zelfvoorzienend zal zijn. Initiatieven die helpen problemen op te lossen om zo een circulaire economie te creëren, willen wij ondersteuning bieden.

De stikstofproblematiek is niet alleen een landelijk probleem, ook op gemeentelijk niveau zullen we hier iets mee moeten, anders hebben we straks geen economische ontwikkelingsmogelijkheden meer. Reële opties om de stikstofuitstoot te verminderen, moeten worden opgenomen in de nieuwe omgevingswet. Daarbij moet goed gekeken worden naar de mogelijkheden en de gevolgen specifiek voor onze ondernemers, dit om de eilander kleinschaligheid te kunnen blijven waarborgen. Er moeten nu eenmaal keuzes gemaakt worden, zowel voor onze biodiversiteit als voor onze economie. Hier zullen wij zeer zorgvuldig mee om gaan. Wij hoeven als gemeente niet het wiel opnieuw uit te vinden. Er zijn genoeg plekken waar er inspiratie te vinden is. Als het specifiek gaat om de Wadden kan het Deense Waddeneiland Samsø een voorbeeld zijn. Er is op Terschelling ruime kennis aanwezig als het gaat om energiebesparing en terugdringen van de Co2-uitstoot. Deze kennis moet volgens de PvdA samen komen in een burgerberaad. Hierin zouden ook specifiek jongeren in plaats moeten nemen. Dit beraad zou gevraagd en ongevraagd advies moeten geven aan het college en de gemeenteraad.

– Ondernemen en ruimtelijke ordening

Wij zijn zuinig op ons mooie eiland en we willen het Terschellinger landschap behouden, dit doen we door de samenhang van de verschillende landschappelijke elementen te blijven beoordelen en zo nodig te versterken.
Grootschalige projecten passen hier niet in. Er zijn situaties waarin we er echter niet onderuit kunnen, bijvoorbeeld omdat iets in het geldende bestemmingsplan al is toegestaan. Ook dan zijn we kritisch op de ontwikkelingen en proberen we de impact in het landschap en de omwonenden zo klein mogelijk te houden.

Zoals het nu staat wordt 1 juli 2022 de nieuwe omgevingswet ingevoerd. Dit is de grootste transitie sinds de Tweede Wereldoorlog als het gaat om ruimtelijke ordening. Het komt er in het kort op neer dat er bij omgeving en ruimtelijke kwaliteit meer en beter maatwerk geleverd kan worden en er een verplichting geldt voor participatie. Dat wil zeggen dat de initiatiefnemer zelf de boer op moet bij de buren. Deze nieuwe wet houdt ook in dat je als gemeente keuzes kunt maken in het strakker of losser laten vieren van de teugels wat betreft regelgeving. Wij staan voor hanteerbare regelgeving waarbij we de ruimtelijke kwaliteit optimaal beschermen. Een voorbeeld hiervan is het opnemen van een beschermd dorpsgezicht of het opnemen van een passende landschappelijke inpassing in bijvoorbeeld de vorm van erfbeplanting. De bestaande zichtlijnen dienen behouden te blijven. Wij zijn van mening dat kleine ondernemers gestimuleerd horen te worden. Wij hebben begrip voor kwaliteitsverbetering, zeker als het om verduurzaming gaat, maar zijn kritisch op schaalvergroting en het uitbreiden van ondernemingen die al behoorlijk groot zijn. Het horecabeleid is aan herziening toe en zo nodig aangepast aan nieuwe ontwikkelingen, daarnaast moet de toekomstvisie TS 25 worden ge-update zodat er een duidelijk gemeentelijk beleid ligt voor de komende jaren. Economisch gewin mag nooit voor landschappelijke kwaliteit gaan. Wij staan open voor kansen, maar sluiten onze ogen niet voor bedreigingen.

– Polder en agrarisch beleid

Bij het opstellen van de omgevingsvisie willen we een grens aangeven die dient als grens van de bebouwing op het eiland. Dit om de open polder te beschermen. Het is overigens niet onze bedoeling dat er ten noorden van die grens onbeperkt gebouwd mag worden. Wij streven er naar de polder te behouden zoals die nu is. Dan hebben we het niet alleen over de open polder, maar ook over de biodiversiteit en het unieke landschap. Vanwege de geldende fosfaatrechten willen we in ieder geval ook de komende raadsperiode het huidige agrarische areaal bewaken. De bestemming agrarisch kan slechts bij grote uitzondering worden omgezet naar wonen. Ook ondersteunen wij duurzame vormen van landbouw. Wij staan open voor initiatieven geïnitieerd door Terschellinger agrariërs. Ook de landbouw staat voor grote uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van verzilting. Graag willen we meepraten over oplossingen.  Het duurzaam produceren van streekproducten dragen wij een warm hart toe. Ook kleinschalige vormen van landbouw geven een meerwaarde aan ons eiland.

– Natuur

De prachtige natuur van Terschelling is de grootste trekpleister voor onze bezoekers. Daarnaast is natuur een groot deel van onze veiligheid en de leefomgeving van de eilanders. Deze balans op het eiland is van groot belang. Samen met de boerenbedrijven, Staatsbosbeheer, Wetterskip en andere partijen kunnen en moeten we deze aantrekkingskracht behouden. Wij zijn en blijven tegen bodemverstorende activiteiten op het wad, dus ook tegen de gasboringen en zoutwinning. Wij zijn voor een verantwoorde vorm van wildbeheer. Er is een toename van recreatief gebruik van de natuur buiten bestaande voorzieningen, denk bijvoorbeeld aan fatbikes. De gemeente dient in samenwerking met Staatsbosbeheer te kijken naar een oplossing.
Er moet een brede aanpak van zwerfvuil komen. Er zijn bepaalde clusterplaatsen bekend waar de situatie zomers ernstig is. Dit is geen visitekaartje voor ons eiland en zeer slecht voor de natuur. Afval blijft namelijk niet netjes liggen tot het wordt opgeruimd, maar kan ook de natuur inwaaien en in de kringloop terechtkomen. Initiatieven op het gebied van afval opruimen verdienen steun van de gemeente.

– Zorg en samenleving

De jeugdzorg moet efficiënt en toegankelijk zijn. We willen Inzetten op bestrijding van zichtbare en onzichtbare armoede, en hulp aanreiken aan hen die dat nodig hebben bij het op orde krijgen van financiën. Dit moet laagdrempelig, het is vaak niet je eigen schuld, en je staat er niet alleen voor.
We kijken ook naar de toekomst, is er bijvoorbeeld genoeg ruimte voor uitbreiding van de Stilen, is een spoedopname gewenst, kan er een hospice komen. Waar ga je naartoe als de Stilen vol is? Voor al deze vraagstukken staan wij open om hierover mee te denken. Houdt het niveau van zorg op peil, het is een verplichting naar de inwoners van de gemeente Terschelling. In onze partij komt er maar één woord wanneer het gaat over het sociaal domein….. HELP… De kosten rijzen de pan uit en we schijnen dit maar niet onder controle te krijgen. Mede daarom loopt er nu een onderzoek over hoe het toch kan dat de kosten steeds zo overschreden worden. Dat moet anders.
Van het rijk is bijvoorbeeld een eenmalige compensatie van 140.000 euro gekregen voor de jeugdzorg, een druppel op de gloeiende plaat, bij lange na niet toereikend om het jaarlijkse grote tekort te ondervangen. Verborgen armoede, het klinkt als een vies woord, maar we hebben er hier toch echt mee te maken. De schaamte voor schulden is groot. Dat geldt ook voor de impact van armoede op iemands persoonlijk leven. Wij zetten ons in om deze kwetsbare groep mensen te bereiken en te helpen. Een laagdrempelige, vertrouwde plek mét privacy waar het eilandteam één keer in de week zitting heeft, blijft voor ons een belangrijk punt. Zodat eenieder die dat nodig heeft hulp kan vragen. Veel inwoners weten het eilandteam wél te bereiken, maar het gaat hier om de mensen voor wie hulp vragen niet vanzelfsprekend is. Er zal de komende periode nog meer ingezet moeten worden op vroeg-signalering. Dit zou ertoe kunnen leiden dat problemen al aangepakt worden voordat ze te groot zijn, denk hierbij aan het actief monitoren van schuldproblemen. Ook de samenwerking met bijvoorbeeld het onderwijs kan beter, de lijntjes zijn kort op Terschelling, laten we daar optimaal gebruik van maken. Financieel gezien is de zorg met name sinds de decentralisatie in 2015 een enorme last die de gemeente op zich heeft gekregen. Compensatie vanuit het rijk om tekorten op te vangen is nauwelijks toereikend. Toch willen wij onderzoeken of een noodopvang op het eiland te realiseren is voor mensen die nu uit een onveilige thuissituatie zitten.

Een ernstige ziekte die tot gevolg heeft dat iemand vaak het ziekenhuis moet bezoeken heeft ook vaak een vervelende financiële kant. De zorgkosten worden uiteraard vergoed. Alleen zijn de reis en verblijf kosten voor inwoners van Terschelling vaak veel meer dan bewoners aan de wal. De PvdA wil dat hier aandacht voor gevraagd wordt bij het kabinet. Daarbij kan gewezen worden op de waddentoets dit omdat de uitzonderlijke positie van eilandbewoners maakt dat de kosten veel hoger zijn.

 

– Leefbaarheid

Economisch gewin, van wie dan ook, mag nooit belangrijker zijn dan leefbaarheid. Een gemeente is er voor haar inwoners en niet andersom. Het toerisme is een goede manier om bepaalde voorzieningen te kunnen behouden, we moeten echter de balans bewaken. Het toerisme heeft door de drukte ook een negatieve invloed op de leefbaarheid en deze moeten we ook onder ogen durven te zien. Onder leefbaarheid vallen niet alleen voorzieningen, maar ook de verdeling van toeristische druk, veiligheid en mobiliteit. De voorzieningen zoals die er nu zijn moeten behouden blijven. Ze dienen up-to-date te blijven en zo mogelijk verbeterd en verduurzaamd worden. Glasvezelinternet moet beschikbaar worden voor iedereen op Terschelling, de hoofdkabel ligt er namelijk al. Zeker met domotica, lesstof en bedrijvigheid is een betrouwbare digitale weg van wezenlijk belang, zeker op een eiland als het onze.

Jeugd & jongeren

De gemeente moet nog meer zijn best doen om kansen te creëren voor eilander jongeren. Zodat ze niet naar de wal hoeven om woonruimte of werk te vinden dat bij hun opleiding en/of keuze past.  De gemeente heeft volgens ons een inspanningsverplichting om te zorgen voor eenvoudige en betaalbare woonruimte voor jongeren, bijvoorbeeld in de vorm van (tijdelijke) tiny-houses.  Ons voorstel is om een jongerenpanel in te richten voor eilanders tussen de 15 en de 25 jaar. Dit panel krijgt een raadgevende functie. Doel is niet alleen om ze te betrekken bij en te enthousiasmeren voor plaatselijke politiek, maar het heeft ook een functie voor de gemeente om deze leeftijdsgroep te treffen, te horen en van ze te leren.

De jeugd heeft de toekomst, daarom vinden wij ook dat de jeugd actief betrokken moet worden bij grote duurzaamheidsvraagstukken. Dit moet gedaan worden in de breedste zin van het woord jeugd. Vanaf de basisschool tot aan de studenten van de NHL.

 

– Cultuur

De verschillende eilander musea verdienen het om gekoesterd te worden. De verschillende aspecten van de eilander natuur, cultuur en geschiedenis moeten toegankelijk blijven voor iedereen. De Tonnenloods wordt de locatie voor het nieuwe natuurmuseum. Het CNL blijft open zolang de het nieuwe museum nog niet klaar is. Voor de medewerkers van het CNL dient een passende oplossing te worden gezocht. Wij staan voor het behoud van onze eilander cultuur. We willen echter niet dat Terschelling een soort Efteling wordt. Cultuur is iets levends, daarom staan wij open voor nieuwe ontwikkelingen op gepaste schaal. Buitensporige projecten passen hier niet in. De Terschellinger cultuur verdient het om overgebracht te worden op de jongere generatie, hiervoor zien wij een rol weggelegd voor de scholen in combinatie met het Behouden Huys. Ook willen we dat de Terschellinger dialecten een structurele plek op school krijgt, zodat alle leerlingen de kans krijgen hierover te leren. Voor de gemeente ligt hier een aanjagende en ondersteunende rol.

– Sport

De sportfaciliteiten zoals die er nu zijn moeten blijven en op een zodanig niveau zijn dat de accommodaties toegankelijk zijn voor de doelgroep die dat betreft. Iedere sportactiviteit die bijdraagt aan gezondheid van mensen kan binnen het redelijke op onze steun rekenen. Het schoolzwemmen moet absoluut blijven omdat het van essentieel belang voor de eilander jeugd is om goed te kunnen zwemmen.

– Communicatie & burgerparticipatie

Het gemeentehuis moet overdag open zijn, en niet alleen op afspraak. We moeten ervoor waken niet door te slaan in de digitalisering. Het zelf zaken kunnen regelen is een groot goed en dat moeten we zeker koesteren, maar dat geldt ook voor het ad hoc binnen kunnen lopen en het hebben van menselijk contact. De gemeentelijke website moet eenvoudiger en toegankelijker worden zodat iedere inwoner van Terschelling er zonder veel moeite kan navigeren. De communicatie vanuit de gemeente moet voor eenieder te begrijpen zijn met helder en klaar taalgebruik. Er moet daarnaast gekeken worden of de lay-out van de gemeentepagina’s in De Terschellinger ook aantrekkelijker kan. Communicatie met inwoners dient vlot te verlopen, het is onacceptabel dat vragen, meldingen en klachten (lang) onbeantwoord blijven.  De gemeente onderhoudt contacten met de buren van de verschillende buurtschappen, dat moet blijven. De sociale mediapagina’s worden momenteel goed ingezet voor communicatie, dit willen wij absoluut voortzetten.

De communicatie vanuit de gemeentelijke organisatie dient zo transparant mogelijk te zijn. Wanneer het niet mogelijk is om over een lopend proces te communiceren dient dit te worden uitgelegd. Het mag nooit zo zijn dat inwoners het gevoel hebben met een kluitje in het riet te worden gestuurd.

In 2018 is er een rapport vastgesteld over het functioneren van de gemeentelijke organisatie en de communicatie naar buiten toe. In dit rapport zijn een aantal verbeterpunten aangegeven. Deze zijn de afgelopen periode blijven liggen maar moeten nu echt worden opgepakt. Als inwoner van Terschelling moet je je welkom voelen op het gemeentehuis. Iedereen telt mee en moet mee kunnen doen binnen de gemeente Terschelling. Dat geldt zowel voor inclusiviteit als voor toegankelijkheid. Mede daarom willen wij dat Terschelling een regenbooggemeente wordt, dat wil zeggen dat onze gemeente zich actief inzet qua acceptatie op het gebied van LHBTQI+. Op feestdagen van de LHBTQI+ hijst de gemeente de regenboogvlag. Gemeentelijke gebouwen dienen rolstoeltoegankelijk te zijn. Verder willen we dat de gemeente zich breed inzet om het voor mensen met een beperking zo makkelijk mogelijk te maken om mee te doen in de maatschappij.

– Identiteit

Het “Terschellinger eigene” is een veelgehoorde kreet. Markante Terschellingers maken het eiland bijzonder, dit hebben we mede te danken aan onze “Terschellinger identiteit.” Dit “Terschellinger zijn” zit ingebakken in onze tradities, gebruiken en cultuur. Het eiland staat er bol van en dit moet behouden blijven, ook voor de generaties na ons. Tradities zijn een onderdeel van Terschelling en moeten gekoesterd worden. Het is zaak om deze identiteit en authenticiteit te beschermen tegen regelgeving van hogerhand wanneer deze botst met onze tradities.

– Openbare orde, veiligheid en handhaving

In de komende raadsperiode moet de huidige omvang van de brandweer en ambulancezorg minimaal behouden blijven. In overleg met de veiligheidsregio moet spoedig een oplossing worden gevonden voor een nieuwe brandweerkazerne op West. Regels gelden voor iedereen. Als iemand zich niet aan de geldende regels houdt moet de kans om daarvoor gestraft te worden groter worden. Er is veel ergernis over het feit dat mensen zich niet aan de regels houden en er mee “weg” komen. In de komende periode moet er structureel meer geld worden vrijgemaakt voor handhaving. Dit geldt zowel voor het “kleine leed” als voor grotere overtredingen. De pakkans moet omhoog.
De zeespiegelstijging is een wezenlijke bedreiging voor ons eiland. We sluiten hier dan ook zeker niet onze ogen voor. De veiligheid van onze inwoners staat hierin voorop. Het bedreigt niet alleen onze veiligheid maar ook het Waddengebied en haar biodiversiteit. Voor de verkeersveiligheid zou de maximumsnelheid op het gedeelte hoofdweg tussen Baaiduinen en Halfweg naar 60 kilometer per uur moeten.

– Waddensamenwerking

Volgens ons moet de samenwerking binnen de gemeenschappelijke regeling Waddeneilanden worden geïntensiveerd. Een sterke regeling maakt een stevigere vuist richting provincie en Den Haag. Ook kan een sterke samenwerking meehelpen om als Terschelling een zelfstandige gemeente te blijven.
Via de gemeenschappelijke regeling moet de Waddentoets constant onder de aandacht worden gebracht bij het kabinet. De unieke situatie van de Waddeneilanden verdient die aandacht, een unieke aandacht.
Jeugd & jongeren De gemeente moet nog meer zijn best doen om kansen te creëren voor eilander jongeren. Zodat ze niet naar de wal hoeven om woonruimte of werk te vinden dat bij hun opleiding en/of keuze past.  De gemeente heeft volgens ons een inspanningsverplichting om te zorgen voor eenvoudige en betaalbare woonruimte voor jongeren, bijvoorbeeld in de vorm van (tijdelijke) tiny-houses.  Ons voorstel is om een jongerenpanel in te richten voor eilanders tussen de 15 en de 25 jaar. Dit panel krijgt een raadgevende functie. Doel is niet alleen om ze te betrekken bij en te enthousiasmeren voor plaatselijke politiek, maar het heeft ook een functie voor de gemeente om deze leeftijdsgroep te treffen, te horen en van ze te leren.
De jeugd heeft de toekomst, daarom vinden wij ook dat de jeugd actief betrokken moet worden bij grote duurzaamheidsvraagstukken. Dit moet gedaan worden in de breedste zin van het woord jeugd. Vanaf de basisschool tot aan de studenten van de NHL.

3. Terugblik

Om bijna vier jaar deelname aan het gemeentebestuur samen te vatten, is geen eenvoudige opgave. In algemene zin kijken we terug op een succesvolle periode, waarin veel zaken zijn gerealiseerd, in gang zijn gezet of belangrijke zaken waarvan de contouren op de tekentafel liggen. Met een wethouder die doorpakt, wars is van politieke spelletjes, geen confrontatie uit de weg gaat en het belang van de gemeente Terschelling en haar inwoners steeds op de voorgrond heeft gezet. Als PvdA hebben wij een nadrukkelijk stempel op het breed gedragen eiland-akkoord gedrukt, iets waar we tevreden over zijn. Kunnen er dan op gemeentelijk geen dingen beter? Ja, dat kan wel degelijk en daarom willen wij de komende jaren elkaar daar binnen gemeenteraad en gemeentebestuur op wijzen. We willen van elkaar eisen dat we de ambitie hebben om het maximaal mogelijke voor onze inwoners te doen.
Één van de belangrijkste taken van de gemeente is het toezien dat er voldoende betaalbare en passende woonruimte is. Het woonprogramma 135+ levert binnen afzienbare tijd de laatste tientallen woningen op en er is daarnaast een vergunning voor het KLU-terrein. Liefst 35 woningen die recreatief verhuurd werden, maar zijn bedoeld voor permanente bewoning, zijn weer beschikbaar gekomen voor de woonvoorraad. Er is een nieuwe woningbouwvereniging en om meer woningen voor eilanders te genereren, is de koopprijsgrens opgetrokken naar 600.000 euro en de huurprijsgrens naar 1250 euro/maand, zodat er meer woningen overblijven voor eilanders. Op het gebied van Onderwijs is de samenwerking tussen de scholen langzaam op gang gekomen. Ook worden er nu meerdere  MBO-opleidingen op het eiland aangeboden. Het havenplan heeft een kick-off gekregen en is in ontwikkeling, tevens is er een idee voor het verlagen van de parkeerdruk op West in de maak. Het nieuwe wegenbeheersplan is recent in december 2021 vastgesteld. Armoedebestrijding is altijd een punt waar we ons als PvdA voor inzetten. Continue hebben we aandacht voor hen die het moeilijker hebben dan anderen. Qua toerisme is er de laatste periode ingezet op verbreding van het seizoen. Dat is gelukt, nu is het een kwestie van zorgen voor balans en deze balans te houden. Toerisme heeft een positieve impact op de economie. De impact op de leefbaarheid is daarentegen wisselend. Er is een evenementenvisie in de maak en hiervoor is een enquête gehouden onder de eilander bevolking. De uitslag hiervan was duidelijk: geen grote evenementen erbij. We zijn geen doorlopend festivalterrein. Door het meewerken aan bestemmingsplannen hebben we een bijdrage kunnen leveren aan kwaliteitsverbetering, ook hebben we kunnen zorgen voor compromissen waarbij we het eiland-eigene en kleinschaligheid hebben gewaarborgd. We hebben het huidig areaal aan agrarische grond kunnen behouden en ons kritisch maar coöperatief opgesteld bij het ontplooien van verschillende agrarische initiatieven. Ook is er breed ingezet voor het behoud van voorzieningen zoals schoolzwemmen, mogelijkheid om munt- en briefgeld te storten en gratis muziekonderwijs voor minima.

4. Slotwoord

Als PvdA Terschelling ambiëren we met dit verkiezingsprogramma op velerlei vlakken het zoeken, vinden en bewaken van balans. Toeristen die voor een momentopname ons mooie eiland bezoeken zijn ons lief, maar eilanders die hier wonen (en vaak ook werken) zijn ons dierbaarder.

We vertrouwen als partij ook in de toekomst op de saamhorigheid die in het DNA van ons eilanders zit, net zoals de kiezer ons mag vertrouwen dat we in het maken van keuzes het belang van eilanders altijd voorop hebben staan.