Toekomstvisie Onderwijs

Door Jan-Willem Adams op 28 juni 2019

We spreken vanavond over het misschien wel meest belangrijke onderwerp op Terschelling: De toekomstvisie voor het onderwijs op Terschelling.

Immers de jeugd is ook ónze toekomst en één van de belangrijkste bouwstenen voor een mooie en kansrijke toekomst voor alle kinderen van ons eiland.

Wij zijn op Terschelling op dit moment in de luxe positie dat wij maar liefst 5 basisscholen en een school voor voortgezet onderwijs hebben op 4900 inwoners.

Ook op Terschelling hebben we te maken met vergrijzing en ontgroening. Er worden relatief steeds minder kinderen geboren. Natuurlijk kan er eens een vruchtbaar jaar tussen zitten, maar de cijfers tonen aan dat op de lange termijn ook op Terschelling een terugloop zal zijn in het aantal leerlingen. Sterker nog de laatste 20 jaar laat dit ook al zien.

Daarnaast is het zo dat de gebouwen van het Schylger Jouw en t Hunninghouwersgat ook verbeteringen nodig hebben.

Al deze zaken bij elkaar hebben ertoe geleid, dat tijdens de sessies voorafgaand aan het opstellen van het eilandakkoord, vanuit het onderwijsveld zelf de behoefte naar voren is gekomen om eens onderzoek te doen naar de toekomst van het onderwijs op Terschelling.

Als Partij van de Arbeid zien wij hier kansen in voor alle kinderen van Terschelling! Kansen op een modern, toegankelijk en kwalitatief hoogstaand onderwijs en kinderopvang van 0-16 of misschien zelfs tot 18 jaar.

Kansen om boven de partijen te gaan staan en te kijken waar de kinderen nu het beste mee gediend zijn.

Voorzitter,

Wij praten hier nu waarschijnlijk niet over de kinderen die nú op school zitten, maar eerder over de generatie daarna en verder natuurlijk.

Het opstellen van een brede toekomstvisie is dan ook opgenomen in het eilandakkoord. Het College is hier mee aan de slag gegaan en het buro Noorderwijs is opdracht gegeven om een toekomstvisie te maken en daar de input van alle betrokken partijen in mee te nemen.

Naar de mening van de fractie van de PvdA is Noorderwijs hier voortvarend mee aan de slag gegaan. Er zijn uitgebreide sessies gehouden met álle betrokkenen in het onderwijs: leerlingen, ouders, leerkrachten en bestuur van zowel het openbaar onderwijs (PO en VO), christelijk onderwijs als Prokino.

Tijdens deze sessies, waar verschillende van de raadsleden aanwezig zijn geweest. Soms als ouder en soms als raadslid, hebben wij zeker de indruk gekregen dat de partijen allemaal goed vertegenwoordigd waren en ook goed hun inbreng hebben gegeven.

Alle input die daaruit voortkwam is meegenomen in het nu voorliggende eindrapport met daarin 5 scenarios.

Te weten:

1.  Houden wat je hebt

2.  Doorgroeien in verbinding

3.  In 3 kernen één basisschool

4.  Onderwijs in 2 kernen op Terschelling

5.  Leer- ontwikkelcentrum Terschelling

Deze scenarios zijn in een werkconferentie voor gelegd aan alle

belanghebbenden die hebben deelgenomen aan het onderzoek. Ruim 60

deelnemers waren aanwezig bij deze scenarioverkenning. Scenario 3 vond het meeste gehoor bij de aanwezigen. En voorzitter, dat is ook het idee wat wij hebben gekregen door te luisteren en mee te doen aan deze sessies. Er was bijna niemand die een ander scenario als voorkeur had.

Scenario 3 gaat uit van in 3 kernen 1 basisschool.

Door in drie dorpskernen een basisschool te realiseren krijgt elke school meer volume. De mogelijkheid om meerdere typen onderwijs te bieden blijft aanwezig. Tevens zijn er in dit scenario mogelijkheden voor versterkte samenwerking tussen primair onderwijs en voortgezet onderwijs.

Noorderwijs komt in de eindrapportage uiteindelijk tot een 4-tal aanbevelingen:

1.  Werk scenario 3 uit.

In dit scenario wordt het aantal scholen voor primair onderwijs

teruggebracht van 5 naar 3. De drie te vormen scholen kunnen ieder een eigen onderwijskundig profiel hebben, zoals Dalton en Next level.

Het scenario veronderstelt een stevige samenwerking en inwoning van primair en voortgezet onderwijs. Voor ouders blijft er iets te kiezen en er wordt tegemoet gekomen aan de wens voor nabijheidvan het onderwijs.

De fractie van de PvdA ondersteunt de aanbevelingen van Noorderwijs.

Wij zijn ook voor 1 samenwerkingsbestuur waarin iedereen: Openbaar, Christelijk en Voortgezet onderwijs alsmede kinderopvang Prokino een gelijkwaardige stem heeft over het te voeren beleid.

Wat onze fractie betreft zou het goed zijn als dit bestuur op enige afstand van de gemeente komt te staan.

Gesprekken en beslissingen mbt invulling van het onderwijs concept/profiel (Next Level, Dalton etc) kunnen later op een zelfde gelijkwaardig niveau worden gevoerd. Maar dan zal men wel bereid moeten zijn om dit scenario verder te onderzoeken. Ik kom hier zo nog even op terug.

Het College vraagt ons om in te stemmen met de 4 voorstellen die buro Noorderwijs heeft gedaan.

Zoals net al aangegeven kan de PvdA zich daar volledig in vinden.

Ook de reacties van de verschillende besturen zijn terug te vinden bij de stukken.

De besturen van zowel openbaar primair onderwijs, openbaar voortgezet onderwijs als Prokino onderschrijven de conclusies van het rapport en de aanbevelingen. Zij willen dus gaan voor scenario 3.

Erg teleurstellend is het dan ook om te lezen dat het bestuur van het Christelijk Primair Onderwijs dit niet doet en een voorkeur heeft voor scenario 2 doorgroeien in verbinding.

Voorzitter, wij begrijpen best dat het een grote verandering is. Dit geldt voor het christelijk maar ook zeker voor het openbare onderwijs, want ook zij voelen zich sterk verbonden met hun eigen identiteit.

Echter willen wij op Terschelling kwalitatief, hoogstaand onderwijs behouden zullen er stappen gemaakt moeten worden.

Wij hopen dan ook dat alle besturen met open vizier voor het welzijn van alle kinderen op Terschelling in het achterhoofd, de gesprekken constructief en proactief aan zullen gaan.

Mijn fractie wil de burgemeester dan ook vragen om op een positieve manier,  intensieve gesprekken op gang te brengen om de neuzendezelfde kant op te krijgen.

Wij zien hierin ook een rol weggelegd voor het buro Noorderwijs, mits alle betrokken partijen zich daarin kunnen vinden.

Voorzitter, wij willen een dringende oproep doen, met respect voor ieders emotie, geschiedenis en gevoel van verbondenheid met de eigen school. Alstublieft, stap over uw eigen schaduw heen! Pak deze mooie en unieke kans en maak er iets goeds van. Samen! Voor alle kinderen op Terschelling.