Nota inspraak en overleg voorontwerp bestemmingsplan en beeldkwaliteitsplan Dellewal e.o.

Door Aukje Schol op 10 juli 2019

We hebben een bomvolle agenda vanavond, dus ik houd het zo kort mogelijk.

De fractie van de PvdA-Terschelling kan instemmen met het raadsbesluit zoals dat nu voorligt, dat wil zeggen dat we instemmen met de reactienota. Ik heb het aanvullend financieel onderzoek dat bij de griffie ter inzage lag gelezen en het is een alleszins gedegen en goed doorwrocht stuk.

Wij gaan niet mee in de motie van PLB. De afwegingen zijn de afgelopen véértièn jaar al gemaakt. De klap is al gegeven op 19-12-2017 en nu is het tijd om te finetunen. Het aanvullend financieel onderzoek is méér dan duidelijk over de financiële haalbaarheid en wij zien dan ook geen redenen om de hele boel wéér op te rakelen.

Verreweg de meeste reacties, (te weten 49 van de 62) zijn voor het plan van Stichting Natuurherstel Baai Dellewal. Wij hadden het liefst ook geen bebouwing gewild, daarom hebben hebben we de stichting ook jaren de tijd gegeven om de financiën bij elkaar te krijgen. Helaas is het ondanks al hun inspanningen niet gelukt. Dan zijn woningen op deze plek de minst slechte oplossing om de boekwaarde op deze plek terug te verdienen. Wij hadden óók liever starterswoningen gewild, maar daar is de grondprijs niet naar. In het aanvullend financieel onderzoek staat te lezen dat er grote behoefte is aan woningen in dit prijssegment. Ook staat duidelijk in het onderzoek dat we kunnen borgen dat deze woningen alleen voor eilanders zijn, ondanks de hogere verkoopprijs.

Waar we nog wèl even op willen hameren is dat we de beeld-kwaliteit strak willen hebben. Zoals het er nu in de verbeelding uitziet is die niet passend in de omgeving. We verwachten dan ook dat dit in het ontwerp bestemmingsplan en ontwerp beeldkwaliteitsplan op orde zal zijn.

Wat betreft het amendement van de VVD en de motie van PLB omtrent de Stayokay gaan wij niet akkoord. Wij vinden horeca 4 daar niet passend. Het uitgangspunt van het bestemmingsplan is landschappelijke kwaliteit en daar draagt in onze ogen een hotel in plaats van een pension niets aan bij. In 2014 is de horecanota nog herzien, en toen is er besloten dat we de horeca in de dorpen willen houden,  met name om aldaar de levendigheid te behouden. In mei 2017 is tijdens een evaluatie van de horecanota nog eens bevestigd dat deze goed is zoals deze nu is. Zoals in de commissievergadering al uitgelegd werd; horecavergunningen horen bij een locatie en zijn niet onderling uitwisselbaar. Dat is maar goed ook, want de ene locatie is de andere niet. En dan praten we hier ook nog eens over een bijzonder kwetsbaar gebied.

Ik benoem nog maar eens een keer het gevaar voor precedentwerking; als we dit goed vinden, in een bijzonder gebied als dit, dan kunnen we er niet onderuit dat bij een ander ook toe te staan. En echt, dan is het einde zoek.

En dan is er nog een punt, voorzitter, waar misschien niet een twee drie aan gedacht is, maar waar we lelijk het schip mee in kunnen gaan. De grond waarop de Stayokay staat is van de gemeente, maar het gebouw zelf niet. Als daar eenmaal een hotelbestemming op zit en het wordt verkocht aan een derde, dan hebben wij er nog maar bàr weinig over te zeggen. We zetten onszelf dan als raad willens en wetens buitenspel.

Samengevat, we gaan akkoord met het vaststellen van de reactienota en niet met de moties en het amendement.