Nota inspraak en overleg voorontwerp bestemmingsplan Dellewal e.o.

Door Aukje Schol op 28 juni 2019

Dank u wel voorzitter,

Allereerst insprekers bedankt, de inspraak is al meegenomen.

Het voorontwerp bestemmingsplan Dellewal is een bestemmingsplan wat een groot gebied omvat.

Er zijn een aantal belangrijke en beeldbepalende locaties waar in dit bestemmingsplan een voorstel voor wordt gedaan hoe dit voor de komende jaren te bestemmen en ermee om te gaan.

Het voorontwerp heeft ter inzage gelegen en dit heeft veel reacties opgeleverd. Naar aanleiding van deze reacties is het plan op een aantal punten gewijzigd.

Ik zal de verschillende locaties uit het voorontwerp bespreken.

Allereerst de locatie van de voormalig Dancing Dellewal en een aantal woningen die direct daaraan grenzen.

Dit is dossier met een al vijftien jaar lange geschiedenis, dat voor vele slapeloze nachten, hoofdbrekens en lege strips paracetamol heeft gezorgd.

Ik ben een beetje in de geschiedenis van deze plek gedoken en er zijn vele plannen voorbij gekomen in die jaren.

Van nieuwe locatie voor het CNL, tot multifunctioneel centrum en van hotelbouw tot permanente woningen.

Voor permanente woningbouw is al in 2009 bij het vaststellen van het Woonplan, een amendement ingediend, wat destijds met grote meerderheid is aangenomen.

De jaren daarna is dit niet verder uitgewerkt, maar op 19-12-2017 is de gemeenteraad nogmaals duidelijk geweest in haar voorkeur voor permanente woningen op deze plek, en vandaar uit is ook de opdracht tot voorbereiding van dit bestemmingsplan gekomen.

Als er iets is dat opvalt, is het wel dat men al meer dan tien jaar vindt dat er te veel over dit dossier gediscussieerd is. Laten we niet weer in deze valkuil trappen.

Besluiten van de vorige raad dienen wat ons betreft gerespecteerd te worden en wat de fractie van de PvdA betreft zijn de overige voorstellen voor die locatie al goed besproken en afgewogen in december 2017. Het is nu tijd om knopen door te hakken.

De woningen worden voorzien van een duindak zodat ze vanaf de hoofdweg niet te zien zijn.

Financiële onderbouwing?

Is het beeldkwaliteitsplan duidelijk genoeg en streng genoeg voor deze bijzondere locatie?

Wij willen hier erg scherp op zijn en zullen daar kritisch naar kijken bij de definitieve vaststelling van dit bestemmingsplan. Zoals de woningen er nu op de verbeelding uitzien lijkt het wel één grote bunker. Een stuk duin tussen de woningen waardoor het geheel wat speelser aandoet zou een hele verbetering zijn. Alles wat lager kan graag lager en hoe minder bouwoppervlak hoe beter. Het is een kwetsbaar gebied en daar dient ook als zodanig mee om te worden gegaan.

De locatie van de voormalige Campus.

We vinden het zeer positief dat Victoria de bestemming ‘tijdelijke bewoning’ krijgt. Zo wordt dit gebouw geschikt voor bewoning door starters, crisisopvang en voor derde en vierde-jaars zeevaartschoolstudenten die nu verspreid op het eiland wonen, waardoor er weer woonruimte voor andere eilanders vrij komt. We zijn ook erg blij met de duurzaamheidseisen bij verbouwing.

Er is  zoveel mogelijk van het natuurherstelplan van Stichting Natuurherstel Baai Dellewal in het voorontwerp bestemmingsplan verwerkt. Zo wordt onder andere het natuurlijke reliëf hersteld, wordt er gestreefd naar een natuurlijk vegetatieverloop, het relatief open duinlandschap wordt behouden en de duinbeek wordt hersteld.

We zijn verheugd te lezen dat de stichting, samen met de verschillende eigenaren in het gebied gevraagd worden te adviseren over de uitbreiding en het herstel van de duinbeek en het kleidepot aan de oostkant van het gebied.

Naar aanleiding van de inspraakreacties van SOS en SBB en de provincie zal samen met de stichting  Bunkerbehoud overleg plaatsvinden omtrent het bunkergebied. We wachten het af.

Verder wordt er een werkgroep gevormd bestaande uit de buren van ‘t land/halfweg en medewerkers van de gemeente om een oplossing te zoeken voor onveilige oversteekplaatsen.

Verder lezen we dat de woning op het grootduin maar liefst tien meter hoog zou mogen worden in dit bestemmingsplan (zie bouwregels bij W1). Dat geldt overigens ook voor Duinroosje en de woningen van ‘t Land. Wij willen graag dat de hoogte van deze woningen wordt bestemd zoals die nu is. Binnen het afwijken van de gebruiksregels vinden we tevens dat daar een bed&breakfast gevestigd mag worden. Dat geldt ook voor de andere woningen. De vraag is of we dat moeten willen. Wij zouden graag horen van de andere fracties hoe die daarover, èn over de maximale bouwhoogtes denken.

Wat onze fractie betreft kan dit bestemmingsplan ter inzage gelegd worden.

Tot zover voorzitter,