Hieronder onze inbreng over de Agenda voor het Waddengebied. De inbreng, discussie en de reactie van het college is hier terug te zien vanaf 48:10
Dank u wel voorzitter.
Een toekomst agenda voor hele waddengebied.
Voorzitter,
Het lijkt erop dat alle plannen die nu gelden in het waddengebied op een hoop gegooid zijn en dat daar deze agenda is uitgerold.
De concept agenda is ons als raadsleden gepresenteerd op de wadden 2 daagse in November 2019, daar werd het gepresenteerd alsof dit het beste is wat het waddengebied kan overkomen.
Echter voorzitter is de fractie van de PvdA van mening dat het vooral een document is geworden van beleidsmakers.
Niks mis mee zou je zeggen maar er wonen en werken heel veel mensen in het waddengebied.
Wij hadden liever gezien dat ook bewoners van het waddengebied meer inspraak hadden gehad in de waddenagenda.
Over het geheel gezien is de waddenagenda 2050 een duidelijk stuk; het leest als een sprookjesboek, de strategieën zijn goed beschreven en als alles -op een paar punten na- uitgevoerd wordt zoals staat beschreven dan is de toekomst van het waddengebied veilig gesteld . Wij zijn dan ook erg benieuwd hoe het uitvoeringsprogramma eruit gaat zien. Het concept wat bij de stukken zit is namelijk erg summier.
Voorzitter, ik wil over de agenda zelf er een aantal dingen uitlichten.
De bestrijding van invasieve exoten zoals de watercrassula moet volgens onze fractie bij de provincie en overheid blijven.
Zoals het nu in de agenda staat gaat het vooral om te onderzoeken wat de exoten doen en hoe ze evt te bestrijden.
Wij hebben er hier op Terschelling nu mee te maken en vinden dat hier voordeel uit gehaald mag worden en dat het opgenomen wordt in de gebiedsagenda.
Kleine gemeenten zijn financieel niet in staat om dit grootschalig aan te pakken. Ook omdat bestrijding hiervan (iig op Terschelling) binnen natura 2000 gebied is moet dit primair een taak van de provincie blijven.
Met betrekking tot werkgelegenheid geeft de waddenagenda aan dat er diversiteit aan werkgelegenheid moet blijven dan wel ontwikkeld worden. Hier ligt voorzitter echter ook een taak bij de Rijksoverheid deze zou, om diversiteit aan werkgelegenheid op de Waddeneilanden te behouden, haar taken die nu op de eilanden liggen daar ook moeten houden. Als voorbeeld kan ik noemen het verdwijnen van het betonnningsvaartuig Schuitengat, die niet vervangen zal worden door een schip met als vaste ligplaats Terschelling. Tevens staat de Terschelling staat op de nominatie om te vertrekken van Terschelling. In totaal praten wij hier toch over een kleine 25 werkplekken die hierdoor niet meer vast op het eiland blijven.
Het gedeelte over duurzaam baggeren is helder. Volgens de strategieën is de bereikbaarheid van de eilanden gewaarborgd. Echter voorzitter wil ik het college meegeven dat de “plaat” oorspronkelijk één maal in de zoveel tijd gebaggerd werd en dat daardoor de haven op diepte bleef. Nu moet de haven elk jaar gebaggerd worden om op diepte te blijven. Een natura 2000 gebied is mooi maar betekend dat ook dat daar niks meer kan om op andere plekken juist duurzamheid te bevorderen.
Met betrekking tot duurzame energie het volgende. Wij willen er op aandringen dat wij hierover nog wel autonoom beslissingen moeten kunnen nemen.
Als Terschelling hebben wij zelf onze duurzaamheidsambities en het daarbij behorende uitvoeringsprogramma. De fractie van de PvdA wil voorkomen dat deze door het aannemen van de gebiedsagenda onder druk komt te staan. Het is goed dat er overkoepelende partijen zijn die de algehele staat van het waddengebied in de gaten houden maar wij willen hierin ook nog zelf keuzes kunnen maken. Uiteraard binnen bestaande wet en regelgeving en in het licht van goede ruimtelijke ordening.
Mijn vraag aan de wethouder is dan ook hoe hij dit denkt terug te zien in het uitvoeringsprogramma.
Dan voorzitter, een gevoelig maar oh zo belangrijk onderwerp: de gaswinning.
In de agenda staat dat de gaswinning op de Waddenzee is gestopt en dat men alleen nog vanaf de kust schuin naar gas onder de Waddenzee boort, met het hand aan de kraan principe als uitgangspunt.
De fractie van de PvdA vindt dit een zorgwekkende ontwikkeling.
Het hand aan de kraan principe klinkt mooi maar de kraan gaat pas dicht als er sprake is van bodemdaling of aardbevingen. Het kwaad is dan al geschied. Eenmaal ingezette bodemdaling is ook niet direct te stoppen met het dichtdraaien van de kraan.
Volgens mijn fractie is het enige juiste het volledig stoppen van de gaswinning in het gehele waddengebied.
Dit zelfde geldt ook voor de zoutwinning. De huidige concessie loopt tot 2052. Wat ons betreft wordt er opgenomen dat er in ieder geval tijdens de looptijd van deze agenda geen verlenging wordt gegeven.
Voorzitter,
Er moet na vaststelling van de gebiedsagenda een uitvoeringsprogramma worden gemaakt.
De fractie van de Partij van de Arbeid hecht veel waarde aan onze autonomiteit bij het maken van beleid. In hoeverre is deze autonomiteit gewaarborgd als wij deze gebiedsagenda aannemen en waar blijkt dat uit?
2e kamerlid van de Partij van de Arbeid en Texelaar Gijs van Dijk pleit al geruime tijd om in plaats van een beheerautoriteit een waddencommissaris te benoemen. Iemand met één mond die namens alle Waddeneilanden de specifieke problemen van de Waddeneilanden binnen het kabinet aankaart en oppakt.
Is de wethouder bereid dit in een evt overleg met de overige Waddeneilanden aan te kaarten en zich daar sterk voor te maken?
Tot slot voorzitter,
Onder het motto samen sterk vraag ik het college om de meningen van de andere Waddeneilanden op te halen en deze met ons te delen.
Ook zouden in een overleg de opmerkingen van deze raad meegenomen kunnen worden.
Mijn fractie zou graag zien dat dit nog voor de vaststelling van de agenda in de raadsvergadering van 23 september wordt gedaan. Wij willen daarvan ook een terugkoppeling zien voor de gemeenteraadsvergadering.
De uitkomst van dat overleg en beantwoording van het college wachten wij af en eventueel stellen wij in de raadsvergadering in een amendement voor om alsnog een zienswijze in te dienen.
Tot zover voorzitter.