Agenda Waddengebied

Door Jan-Willem Adams op 24 september 2020

Hieronder onze inbreng omtrent de Agenda Waddengebied. Bekijk het hier

vanaf 1:05:00 voor de discussie en de beantwoording van de wethouder.

Dank u wel voorzitter,

In de commissievergadering hebben wij al uitvoeg over dit onderwerp gesproken. Ik zal proberen kort te zijn maar er zijn nog wel een aantal punten die ik vanavond nog wil benoemen.

Het is ons duidelijk geworden dat tijdens het opstellen van het uitvoeringsprogramma wij vlijmscherp moeten zijn. Dit vraagt wat van het college maar zeker ook van ons als raadsleden. tijdens het opstellen en vaststellen van het uitvoeringsprogramma kan het verschil gemaakt worden.  Wat wij hierbij vooral in het oog moeten houden is het behoud van onze autonomie en dan vooral in zoals ik in de commissievergadering al aangaf, werkgelegenheid, baggeren en de energietransitie.

Ik roep het college dan ook op om dit ook in de GR de Waddeneilanden te benoemen en vooral samen te blijven optrekken. Samen sterk! Is wat ons betreft een motto waar we echt gebruik van moeten blijven maken.

Een gezamenlijke zienswijze had veel meer kracht gehad dan een zienswijze van een enkel Waddeneiland.

Voorzitter,

De waddencommissaris, De wethouder gaf aan dat hiermee een nieuw gremium zou worden toegevoegd aan de nieuwe governance structuur.  Dit is niet de bedoeling. Het is juist bedoeld om uit de spaghetti van bestuurders 1 persoon te hebben die vanuit die spaghetti met 1 mond praat richting het kabinet. wat de fractie van de Partij van de Arbeid betreft kan de structuur van de beheerautoriteit als beleidsmakers zo worden aangepast dat deze als die commissaris kan optreden.

Dan voorzitter de diepe delfstofwinning.

De Waddenvereniging heeft in haar zienswijze ook al aangegeven dat gaswinning met het hand aan de kraan principe geen goede keuze is. De initiatiefnemer moet hierbij kunnen bewijzen dat er geen schadelijke effecten op de natuur ontstaan dit is natuurlijk meer het principe, wij van wc eend bevelen wc eend aan. Tevens is er, schrijft de Waddenvereniging een sterke natuurlijke variatie in de Waddenzee waardoor een nulmeting amper mogelijk is en dus de effecten zo goed als niet meetbaar zullen zijn.

De fractie van de Partij van de Arbeid is dan ook van mening dat er in de agenda voor het Waddengebied specifiek zou moeten worden opgenomen dat er in, op, en onder het waddengebied geen delfstofwinning meer zou moeten plaatsvinden. Wij zijn dan ook van mening dat dat via een zienswijze kenbaar gemaakt dient te worden. Daarom dienen wij, gesteund door de fracties van de VVD, CDA en Samen Terschelling het volgende amendement in:

Amendement delfstofwinning PvdA VVD CDA ST 23092020

Tot zover voorzitter.