Coordinatieregeling Boddelenweg commissievergadering 17-6

Door Aukje Schol op 23 juni 2021

Dank u wel voorzitter,

Allereerst: insprekers bedankt. Jullie input wordt meegenomen in onze uiteindelijke beslissing.

Als PvdA staan wij voor het behoud van het eiland-eigene en willen wij onze unieke open polder behouden. Grootschalige bouwplannen passen daar niet in.We hebben altijd gezegd dat we er geen grootschalige horeca meer bij willen. Wat ons betreft zou op deze plek iets kleinschaligs moeten komen en moet er een fatsoenlijke manege-inrichting blijven/komen. Dus wel een overdekte paardenbak, maar uiteraard géén hoogbouw. Maar goed, de plannen worden 30 juni aanstaande in et er oer ha gepresenteerd, en dan pas gaan we zien wat deze inhouden.

Aan de andere kant: Wat er nu voor ligt is puur procedureel en nog niet inhoudelijk. We moeten het inhoudelijke en het procedurele los van elkaar zien en het heel sec bekijken: Het lijkt alsof we hier een stap overslaan, maar dat kan ook betekenen dat we als raad, juist meer grip op de situatie krijgen. Vergelijk het met het bouwplan op de locatie van B&Y waarbij we als raad mèt elkaar zoveel mogelijk de schade hebben kunnen beperken. Hadden we de kont tegen de krib gegooid dan hadden daar nu vijftien meter hoge loodsen gestaan, want dat was op dat moment toegestaan binnen het bestemmingsplan.

Door het bouwplan en het bestemmingsplan samen te voegen kan niemand later de bestemmingsplanregels op een manier uitleggen die we als raad niet voorzien hebben. Een ander voordeel is dat we het plan ook in één keer af kunnen schieten als we het er niet mee eens zijn. De procedure wordt in één klap open en transparant en dat kunnen wij bij een gevoelig dossier als dit wel gebruiken.

De hamvraag is echter: zijn de rechten van de omwonenden voldoende beschermd als we deze procedure gaan volgen? Als we dit doen kan iedereen die dat wil precies zien wat de plannen van de initiatiefnemer zijn en zijn er geen rare verrassingen achteraf. Aan de andere kant vervalt er, zoals wij het begrijpen uit de brief en de inspraak van de omwonenden, een beroepsmogelijkheid voor de belanghebbenden. Wij nemen aan dat dit twee kanten opwerkt, want ook voor de initiatiefnemer is er dan een stap naar de rechter minder wanneer de omwonenden in het gelijk worden gesteld. Het is niet zwart-wit en niemand heeft gezegd dat dit gemakkelijk ging zijn.

We hebben vanmorgen een memo ontvangen met uitleg over de rechtsbescherming van de omwonenden. Dank daarvoor. Het is op zich een helder verhaal, waarin onder meer staat te lezen dat deze procedure vrij gebruikelijk is in dit soort gevallen. We horen wel graag een mondelinge toelichting van de wethouder over of en zo ja hoe de rechten van de omwonenden voldoende beschermd zijn.

Tot zover voorzitter