Verklaring van geen bedenkingen Dellewal in de raadsvergadering

Door Aukje Schol op 22 oktober 2020

Dit was het voorstel van het college:

Het college stelt voor:

Kennis te nemen van de Beleidsregels afwijken bestemmingsplan West—
Terschelling Waterfront—Oost (Dellewal) en beheersverordening Natuurgebieden (De Tiger).

Op voorhand een verklaring van geen bedenkingen af te geven voor
omgevingsvergunningaanvragen, die op grond van de Beleidsregels afwijken
bestemmingsplan West—Terschelling Waterfront—Oost (Dellewal) en
beheersverordening Natuurgebieden (De Tiger) kunnen worden verleend.

De welstandscriteria opgenomen in het Beeldkwaliteitsplan Dellewal e.o. (versie
15 november 2018) vast te stellen als aanvulling op de Welstandsnota vastgesteld 22 april 2008.

Hieronder onze inbreng over dit onderwerp. Kijk vanaf 24:38 voor de discussie en beantwoording.

Dank u wel voorzitter,

Dit gebied gaat ons aan het hart. Het liefst hadden we helemaal geen bebouwing gehad op de plek van de voormalige bar-dancing. Binnen onze fractie is het een vast gezegde: Als ik de jackpot win koop ik als eerste het bouwvlak op Dellewal. Helaas is de werkelijkheid weerbarstiger. Het bouwvlak heeft een boekwaarde van iets meer dan 2,2 miljoen en de bestemming omzetten naar natuur betekent dat we in één keer dat bedrag moeten ophoesten. Helaas, dat kan deze gemeente niet. Een oplossing als deze blijft binnen de financiële mogelijkheden en tast het gebied het minst aan. Onze drijfveer is, en is altijd geweest: het Terschellinger eigene beschermen en bewaren.

In de raadscommissie heeft onze fractie aangegeven wat wij nodig hebben om akkoord te kunnen gaan met deze verklaring van geen bedenkingen.

De bouwhoogte en het bouwvlak van de woning op het grootduin mag beslist niet hoger en groter worden dan wat er nu staat. Dit is na onze vraag toegezegd in het gemeenteblad. Het bouwvlak en de -hoogte mag hooguit met 10% overschreden worden. Voorzitter, hier kunnen we mee leven.

De welstand is wat ons betreft voldoende gewaarborgd. In het gemeenteblad wordt aangegeven dat er gelet wordt op verstoringen als lichtkoepels, de woningen zullen niet zichtbaar zijn vanaf de weg en de bouwhoogte hiervan zal maximaal 7 meter bedragen, zo staat in het beeldkwaliteitsplan. Dus geen hoogbouw. Wel van de wethouder nog graag de bevestiging dat dit klopt omdat in de bouwregels 10 meter staat.

Het college belooft in het gemeenteblad op aandringen van PvdA-Terschelling bij de verkoop van duinappartementen een procedure te volgen waarbij de woningen eerst en bij voorrang worden verkocht aan personen die een woning achterlaten op Terschelling en die beschikbaar komt voor de doelgroep uit het Uitvoeringsprogramma van de Woonvisie. Dat kan in dit geval omdat de gemeente eigenaar van de grond is. Dus geen snelle verkoop aan de gefortuneerde pensionado van buitenaf, maar een manier om voor enige doorstroom op de Terschellinger woningmarkt te zorgen.

Voorts heeft het college andermaal bevestigd dat er een brede strook grond tussen de duinappartementen en hotel Schylge nadat de duinappartementen verkocht zijn ter verkoop aangeboden zal worden aan Stichting Natuur Herstel Baai Dellewal om verdere bebouwing te voorkomen. Wij gaan er vanuit dat deze strook grond tegen de taxatiewaarde op basis van de bestemming natuur verkocht zal worden.

Voorzitter, wellicht ten overvloede, maar de rechtszekerheid van belanghebbenden is niet in het geding. Of er nu een omgevingsvergunning verleend wordt door het college of er wordt een bestemmingsplan vastgesteld door de gemeenteraad: de rechtsgang is precies hetzelfde. Er is enige tijd geleden al een uitgebreide zienswijzenota vastgesteld. Dit wordt normaal gesproken niet gedaan, maar juist omdat het hier om zo’n gevoelig gebied gaat is er extra zorgvuldigheid betracht.

In het verleden is er geprobeerd om één groot bestemmingsplan voor het buitengebied van Terschelling vast te stellen. Dit is toen afgekeurd bij de Raad van State en heeft er in geresulteerd dat we jaren vooruit moesten met kleine conserverende bestemmingsplannen. Het heeft een hoop tijd én geld gekost. Met een gebied als dit moet je dat risico niet willen nemen.

We vertrouwen er op dat er zorgvuldig met dit gebied wordt omgegaan. Tenslotte is dat ook de reden waarom de gemeente de grond destijds heeft aangekocht. Juist om grip op het gebied te houden en niet om het even snel te verkopen aan de hoogste bieder. Als dat zo was dan was het zeventien jaar geleden al gebeurd.

De fractie van de PvdA Terschelling is van mening dat we hiermee het uiterste hebben gedaan om dit bijzondere gebied binnen de grenzen van het mogelijke te beschermen. Daarom kunnen wij akkoord gaan met het raadsbesluit.

Tot zover,