Evaluatierapport Eilân

25 januari 2020

Op 5 september heeft de gemeenteraad op initiatief van de PvdA fractie een spoeddebat gehouden met betrekking tot de vergunningverlening rondom het festival Eilân.

Doel van dat debat was niet om aan te geven wat wij van een dergelijk initiatief vinden, maar om een beeld te kunnen krijgen van de gang van zaken tijdens het proces.

De opdracht die de raad heeft meegegeven aan het College was:

1. Het college op te dragen uiterlijk voor 1-12-2019 de raad een

evaluatierapport aan te bieden m.b.t. het verloop van de gevoerde

procedures aangaande het festival Eilân.

2. Het college van B&W op te dragen, in goed overleg met de provincie

Fryslân en de colleges van B&W van de andere Waddeneilanden, de raad uiterlijk op 1-12-2019 een voorstel te doen over de wijze waarop de thansontstane situatie in de toekomst zo goed mogelijk voorkomen kan worden.

Het nu voorliggende rapport sluit aan bij de opdracht van de raad.Het is ons inziens een zorgvuldig rapport, waarin alle partijen de kans hebben gekregen hun mening te geven over de gehele gang van zaken.

Dat niet iedereen daar gebruik van heeft willen maken, is natuurlijk jammer maar doet uiteindelijk niets af aan de inhoud van het rapport en is een keuze van deze mensen zelf.

Wie er zijn gehoord, is wat ons betreft voldoende representatief voor de totstandkoming van dit rapport.

We hebben kunnen lezen dat er een raadslid en een commissielid aanwezig waren bij de bespreking met de bezwaarmakers. Wij vinden dat erg jammer.

Het rapport is daardoor niet onbruikbaar, maar principieel hoort het niet.

Het rapport is iets later verschenen dan in het raadsbesluit werd meegegeven, maar daar is tussentijds door de raad akkoord voor gegeven.

Liever een zorgvuldig rapport, dan een afgeraffeld stuk, zo is er gesteld en terecht.

Ook de keuze om dit rapport door iemand die als buitenstaander kan worden gezien, maar niet extern hoeft te worden ingehuurd begrijpen wij en vinden wij verstandig.

Het College heeft ervoor gekozen, zelf niet aan de evaluatie mee te doen maar naar aanleiding van de bevindingen een bestuurlijke reactie te geven.

Ons lijkt dit wel zo zuiver.

Er zijn geen nieuwe feiten boven tafel gekomen, wel meer duidelijkheid over sommige zaken.

Zoals bijvoorbeeld dat de gemeente wel degelijk al in een vroeg stadium aan de aanvrager heeft meegegeven dat er een omgevingsvergunning vereist was. Dat de aanvrager dit niet zo heeft begrepen of opgevat, is de gemeente niet te verwijten. De brief uit maart 2018, waarin het vermeld wordt zit bij de stukken en is wat ons betreft klip en klaar.

Wel had de gemeente het proces beter moeten managen.

Hierover is het rapport duidelijk en steekt men de hand in eigen boezem. Dat is prima, want alleen dan kan je vooruit kijken en dergelijke processen in de toekomst beter sturen en controleren.

De 2 deling voor een dergelijk evenement is ook helder. Er zijn 2 soorten vergunningen nodig een evenementen- en een omgevingsvergunning, met ieder zijn eigen proces en bevoegd orgaan.

Achteraf gezien hadden er zaken anders en beter gekund en gemoeten. Bij zowel de gemeente, FUMO, provincie als aanvrager.

Een hard leermoment voorzitter! Maar eerlijk is eerlijk: achteraf kijk je wel die zogeheten koe in de kont.

Niettemin zijn de  aanbevelingen helder, stelt het College in haar reactie ook deze in zijn geheel over te willen nemen en vinden wij dat zeer verstandig.

Goed om te lezen was nog wel dat vanuit de FUMO werd aangegeven, de samenwerking als goed te hebben ervaren met de gemeente. Dit horen we ook wel eens anders en is fijn om te lezen.

Hoe staat het nu met de verdere rechtsgang in deze zaak? Loopt er nog een Bodemprocedure? Hoe gaat dat proces nu verder?

Zoals de Partij van de Arbeid al eerder heeft bepleit (al voor de verkiezingen), is het belangrijk aan te geven hoeveel evenementen, waar, wanneer en van welke grootte vinden wij met zijn allen aanvaardbaar.

Dit hebben wij als volgt vertegenwoordigd in ons verkiezingsprogramma:

Een balans tussen evenementen en ervaren overlast is belangrijk. De PvdA-fractie onderschat de overlast van evenementen niet. We nemen de visie van de eilanders, die voor- en tegenargumenten hebben, mee in onze besluitvorming om zo gezamenlijk een balans in aantal en grootte te houden.

Dit is ook teruggekomen in het Eilandakkoord en een bouwsteen hiervoor zou het onderzoek onder eilanders moeten zijn, naar wat zij hiervan vinden.

Hoe staat het daarmee? Wanneer kunnen we daar de eerste resultaten van verwachten?

Laten we snel aan de slag gaan met een evenementenvisie en beleid.

En hierbij ook een leuke interactieve avond met eilanders organiseren, want wij horen veel mensen die hier graag hun mening over willen geven. Ook heel veel jongeren trouwens!

Wij zien ook graag dat het stuk van SBB, met daarin de afwegingen voor de verschillende locaties voor evenementen op hun terreinen, bij dit proces wordt betrokken.

Dit was het voor nu, voorzitter.

Nogmaals een harde leerschool met veel goede verbeterpunten voor de toekomst!