Evaluatierapport Fumo

Door Jan-Willem Adams op 13 november 2019

Voordat ik mijn betoog begin wil ik graag voor de mensen op de publieke tribune en de kijkers via Terschelling tv uitleggen waar wij hier over praten:

Bij de Fumo zijn een aantal diensten ondergebracht die verplicht zijn vanuit de overheid dit zijn de meeste milieutaken.

De gemeente Terschelling heeft echter als eerste Friese gemeente ook een aantal zogenoemde plustaken bij de Fumo ondergebracht. Dit zijn een aantal milieu taken en de zogenoemde briks-taken. BRIKS staat voor Bouwen, reclame, inrit, kap en sloop. Deze taken hoeven van de overheid niet verplicht bij een externe partij te worden ondergebracht.

De evaluatie die nu voor ligt gaat dan ook over de plustaken die de gemeente Terschelling door de Fumo laat uitvoeren.

Wat de fractie van de PvdA betreft komt deze evaluatie goed en gedegen over. De gedane aanbevelingen zijn naar onze mening door beide partijen goed opgepakt. Er zijn onderling gesprekken gevoerd om tot een efficiëntieslag te komen.

De grote vraag blijft echter, moeten wij met onze plustaken wel bij de Fumo blijven?

In het gemeenteblad wordt er al een aantal mogelijkheden genoemd, en àls we er voor zouden kiezen bij de Fumo weg te gaan, let wel, ik zeg àls, geniet het onderbrengen bij een andere gemeente wat de PvdA betreft de voorkeur. Commerciële partijen zijn hoogst waarschijnlijk te duur en we moeten er als gemeente natuurlijk wel iets mee opschieten.

 

De tijd voor het college om een voorstel te doen is nog maar kort. Als wij als raad beslissen om de plustaken weg te halen bij de Fumo moeten wij dit in december beslissen zodat de overeenkomst per 1 januari 2021 kan worden opgezegd. Zo niet, dan zitten we weer voor drie jaar aan de Fumo vast. De tijd dringt dus, zogezegd.

Daarnaast heb ik nog twee vragen aan de wethouder:

 

 Mijn eerste vraag heeft betrekking tot de naheffing over 2018, er zijn diverse gesprekken gevoerd maar die hebben, voor ons als gemeente Terschelling niet het gewenste resultaat opgeleverd.

De naheffing van uren ligt nu voor bij de geschillencommissie.

Kan de wethouder aangeven wanneer hij een uitspraak van de geschillencommissie verwacht?

 

Mijn tweede vraag: De dienstverlening naar de burger is versoberd om uren te besparen.

Een goed idee, echter wij krijgen nu ook signalen dat mensen die niet zo vaardig zijn met computers niet op ondersteuning kunnen rekenen met het regelen van online zaken of het verkrijgen van benodigde formulieren. Efficiëntie is goed, maar het moet niet doorslaan.

Niet iedereen beschikt over een computer of kan daar mee omgaan.

Ook deze mensen horen gewoon te worden geholpen.

Graag hoor ik van de wethouder of dit snel wordt opgepakt

Ook de communicatie naar de bevolking, over de gewijzigde tijden dat men kan bellen dient volgens de fractie van de PvdA helder en duidelijk te zijn.