Handhavingsjaarprogramma helder handhaven

Door Aukje Schol op 1 december 2021

Dank u wel voorzitter,

In dit programma vielen ons een aantal zaken op:

Allereerst het verbod op het permanent bewonen van een recreatieve woning. In deze tijden van woningnood is het lastig uit te leggen dat deze dan toch handhavingsprioriteit 2 heeft gekregen. Kan dit niet lager?

Andersom staat er dat het onttrekken van een woning aan de woonvoorraad prioriteit 2 heeft gekregen. Dit zou toch prioriteit 1 moeten zijn?

Verder een vraag over de verrommeling in de polder. Hierover staat niets in het handhavingsjaarprogramma. Een gemiste kans, want het is een serieus probleem. Het begint met een pallet, maar al snel wordt er meer bij gezet en ontstaat er een rommelcluster. Een vroeger fractielid van onze partij noemde dit ‘de terreur van de kleine stapjes’. We zien dit graag opgenomen worden.

Dan het kleine leed: we worden regelmatig aangesproken, en zien dit ook met eigen ogen dat de handhaving hierop beter kan. Mooi dat het prioriteit 1 heeft, maar we zien dat niet terug in de werkelijkheid. We zien zelden dat er iemand staat te handhaven en daarbij zien we Auto’s die op zebrapaden geparkeerd worden, fietsen in de dorpsstraten waar ze niet horen, soms letterlijk tegen een bord met ‘geen fietsen plaatsen’ aan geparkeerd en ga zo maar door. Het zijn op het oog kleine dingen voorzitter, maar ze zorgen voor grote irritatie bij onze inwoners. Daarbij heeft handhaving te maken met veiligheid. Er is een reden waarom bepaalde regels er zijn en je wilt toch voorkomen dat er ongelukken gebeuren.

In het verlengde daarvan de vraag hoe de handhaving op het bedrijventerrein is geregeld. We zien daar regelmatig auto’s geparkeerd staan op plaatsen waar het niet veilig is, sloopauto’s op diverse kavels etc.

Wat verder opviel: onder het kopje bouwen, slopen en brandveiligheid staat als handhavingsdoel: ik citeer: “meer fysiek veilige situaties”. Eeeeh….nu klinkt het alsof op dit eiland fysiek onveilige situaties de standaard zijn. Dat kan wellicht iets handiger worden neergezet.

Tot zover voorzitter,