Door Aukje Schol op 13 november 2019

Herziene beleidsregels nieuwe woningen

We zijn als raad gisteravond uitgebreid geïnformeerd over de voortgang van het woonprogramma en we zijn echt goed op weg met ons allen. De eerste  schep staat nog niet in de grond, maar achter de schermen zijn de voorbereidingen in volle gang. Het herzien van de beleidsregels moet bestaande knelpunten versoepelen dan wel oplossen en wij kunnen niet anders dan hier voorstander van zijn.

Het wordt door deze herziening onder andere mogelijk om naast een bestaand recreatieverblijf een ander bestaand bijgebouw op hetzelfde erf als woning te gebruiken.

Ook de maximale oppervlakte wat van een bestaand bijgebouw als woning mag worden gebruikt wordt verruimd van 60m2 naar 100m2. Als het gaat om een bestaand bijgebouw dat groter is dan 100m2 kunnen er twee woningen in worden gerealiseerd.

Verder wordt er tegemoet gekomen aan de behoefte van eilander ondernemers om niet alleen tijdelijk, maar ook vast personeel een onderkomen te bieden.

Verder zien we een aantal technische wijzigingen die de regels inzichtelijker maken.

Nog even twee korte vragen:

Vraag 1: De inspreker noemde dit al, maar dat is niet het enige signaal dat we krijgen uit de samenleving. Het is voor veel mensen lastig, zo niet onmogelijk om binnen de gestelde budgetten te blijven. Dit kwam gisteravond ook aan de orde, inclusief een mogelijke oplossing om dit te versoepelen. Wellicht kan de wethouder hier, voor de mensen die op de tribune zitten of meekijken, iets over zeggen?

Vraag 2: Op de kaart met zoekgebieden zijn op verschillende plekken streepjes te zien waarvan het ons niet duidelijk is wat ze betekenen. Graag even uitleg hierover.