Huisvestingsverordening

13 oktober 2021

Een woning is zoveel meer dan een stapel stenen, het is een thuis.

De gemeenteraad heeft de wijzigingen van de Huisvestingsverordening Terschelling 2019 vrij gegeven voor de inspraak. Er zijn twee inspraakreacties ontvangen. De partij van de arbeid wil zowel degene die inspreekreacties hebben ingediend, als de Huurdersvereniging en Woonfriesland bedanken voor hun waardevolle bijdrage.

Wonen

Er is op dit moment een woningcrisis in Nederland. Er is op dit moment in ons land een wongingtekort van ruim 278.000 woningen. Om in de woningbehoefte te voorzien zijn er de komende tien jaar circa 900.000 nieuwe woningen nodig. Degene die nu het meeste naarst de boot vallen is onze jeugd. Onze jeugd, de starters en jonge gezinnen op de woningmarkt kunnen op dit moment geen woning krijgen. 30ers die noodgedwongen nog bij hun ouders wonen en jonge gezinnen die het krijgen van kinderen uitstellen het is helaas geen uitzondering meer. De onzekerheden die je daardoor krijgt hebben een diepe inpact op onze samenleving, nu, en al helemaal in de toekomst.

Huisvestigingsvergunning

Dat is zo in Nederland en Terschelling is daar helaas geen uitzondering op. Omdat Terschelling de mooiste plek op aarde is om te wonen is de vraag naar woningen hier hoger dan normaal. Gelukkig hebben wij de huisvestigingsverordening die onze woningvoorraad enigszins beschermd. Wanneer wij deze verordening niet zouden toepassen zal dat ten koste gaan van onze leefbaarheid op het eiland en zou dat zorgen voor spookstraten door meer Niet-permanente bewoning. De openbare voorzieningen zouden onder druk komen te staan en verdwijnen, en het zou uiteindelijk zorgen voor het wegvallen van de beroepsbevolking, onze arbeiders waar ons eiland op draait.

Programma wonen

Wonen is een recht, een recht die is vastgelegd in artikel 22.2 van de grondwet. Die luid: ‘De overheid moet zorgen voor voldoende goede woningen.’ Onze wethouder heeft een grote prestatie geleverd bij de uitvoering van het 135+ programma. We zijn al een heel eind op weg en wanneer alle 135 woningen zijn vergund kunnen we ons hardmaken voor de volgende stappen.

Voor de volgende stappen kunnen wij helaas niet zelf bepalen hoeveel en waar wij woningen gaan creëren. Daar gaat de Provincie over. De volgende aanvraag moeten wij indienen bij de provincie Fryslân. Wij weten al vooraf dat de Provincie niet in de meewerkpositie staat. Ze hebben de raad geïnformeerd over het hoe en waarom.

De raad heeft op 6 september j.l. een informatieavond gehad van de provincie Fryslân over prognoses en programmeren woningbouw. Op basis van deze prognoses blijkt dat de demografische samenstelling in de provincie Fryslân in het jaar 2050, eruit gaat zien als een kolom in plaats van een golvende piramide. Dat wil zeggen dat er in het jaar 2050 van elke leeftijdscategorie er ongeveer evenveel mensen leven. Daarnaast zullen er meer mensen alleen wonen en dat er een krimp/stabilisatie zou zijn in het woninggebruik. Die krimp/stabilisatie in het woninggebruik zou kunnen zorgen voor een overschot aan woningen, wat zou zorgen voor leegstand en daarbij druk op de leefbaarheid in het gebied wanneer wij nu teveel huizen bijbouwen. De partij van de arbeid verwacht niet dat er een krimp zal ontstaan tot 2050 binnen onze gemeente. Daarom vind de Partij van de Arbeid dat deze beredenering niet gebruikt mag worden om het realiseren van woningen daarmee op een laag pitje te zetten en de volgende aanvraag bij de Provincie op het maximaal haalbare te zetten..

De vraag aan het college is dan Ook of Demografische samenstelling en een prognose voor de woningbouw is gemaakt door de gemeente Terschelling. Daarmee kunnen wij immers onderbouwen hoeveel woningen er benodigd zijn in de komende jaren en hebben wij een middel om bij de provincie te overtuigen om meer woningen te mogen bouwen.

Demografische samenstelling

Om onze demografische samenstelling positief te beïnvloeden wil de Partij van de Arbeid het makkelijker maken dat onze jonge gezinnen en starters terug kunnen keren naar Terschelling. Nu is er een soort gelijke regel, maar bij die regel staat de scholier na zijn voltooide studie direct voor de keus om terug te komen naar Terschelling zonder de mogelijkheid te hebben verdere werkervaring op te doen aan de wal. Bij het verruimen van deze regel kan onze afgestudeerde, de starter op de arbeidsmarkt, eerst een gedeelte werkervaring opdoen voordat ze moeten terugkeren op Terschelling om nog in aanmerking te kunnen komen voor een huis. Het terughalen van onze starters zal een positieve draai geven bij de zoektocht naar geschikte arbeidskrachten op het eiland. Daarom vind de partij van de arbeid dat er een verruiming moet komen op deze regel.

Handhaving

De huisvestigingsvergunning is er ter verdediging van onze leefbaarheid op het eiland. Ik heb zelf in dienst bij de genie gezeten, bij zo’n zelfde eenheid die hier onlangs een oefening had, en ik was getraind voor het opwerpen van hindernissen en in het doorbreken van hindernissen. Ik kan u vertellen dat regel 1 van het opwerpen van een hindernis is het toezichthouden op de hindernis. Zonder toezicht heb je namelijk geen hindernis. Dus zonder handhaving heeft de huisvestigingsvergunning geen enkele waarde. De wens van de Partij van de Arbeid is dat er strikt en helder wordt gehandhaafd op de bewoning van ons woningbestand.

Wanneer er iemand wordt uitgeschreven uit een woning en er niemand meer ingeschreven staat  zou het onze wens zijn om per direct een brief uit te sturen met de regels en consequenties wanneer de woning niet op termijn in gebruik wordt genomen door een maatschappelijk en/of economisch gebonden persoon wanneer de woning binnen de huisvestingingsgrens valt. Maar ook als een woning buiten de huisvestigingsgrens valt zou het onze wens zijn om een gelijksoortige brief uit te sturen.

Op het huidig gebruik van woningen worden wij als inwoners niet gecontroleerd als wij wel onze woningen gebruiken als woning. De wens van de Partij van de arbeid zou zijn dat alle woningen binnen een bepaalde termijn worden getoetst om Niet-permanente bewoning woonruimten (“tweede woningen”) en Illegale (onder)verhuur zo snel mogelijk te kunnen stoppen.

Wij willen horen van het college hoe er op dit moment wordt gehandhaafd op het gebruik van de huidige  woningvoorraad.

Vraag – Wanneer er iemand een woning verlaat en zich uitschrijft, is er dan toezicht op het opnieuw in gebruik nemen van een woning uit ons woningbestand en hoe wordt dit gehandhaafd?

Vraag -Is het toezicht op ONZE WONINGEN tijdens het bewonen om onrechtmatige bewoning te voorkomen? Die vraag gaat over Niet-permanente bewoning woonruimten (“tweede woningen”) en Illegale (onder)verhuur.

Vraag – Vallen de woningen van de gemeente buiten de regels van leegstand, en kan de raad oproepen tot handhaving voor deze woningen? Wij vinden het niet kunnen dat wij streng gaan toezien op de woningen, zolang wij niet op onze eigen woningen op orde hebben.

Ons huidige woningbestand

Wij hebben op ons eiland een woningbestand van 2293 woningen waarvan het overgrote deel koopwoningen zijn 64%, ruim 19% coöperatiehuur en 17% overige huurwoningen. Dit zijn ONZE WONINGEN. De woningen waar wij als de samenleving van Terschelling het op dit moment mee moeten doen.

De partij van de arbeid is het naar aanleiding van de inspraakreacties en de recente ontwikkelingen op de woningmarkt niet eens met de hoogte van de koop en de huurgrens. Hierdoor vallen er teveel starters en middeninkomens naast de boot. De huur en koopgrens willen wij dusdanig omhoog dat de markt niet volledig afgesloten wordt, maar wel voor het deel dat anders niet de kans krijgt om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving.

Daarom hebben wij de huisvestigingsverordening. Het is om te zorgen dat ONZE WONINGEN ook worden toegewezen aan de lokale beroepsbevolking en maatschappelijk gebonden personen.