Voorzitter,
Het resultaat over 2019 laat een plus zien van €267.000,- dat lijkt altijd mooi en zeker in deze onzekere tijd, waarin we nu leven.
Voorgesteld wordt om een deel hiervan (€74.000,-) te bestemmen in de Reserve Recreatie en de rest ten gunste van de AR te bestemmen.
Ik kan alvast de spanning hiervan af halen voorzitter, want hier zal de fractie van de PvdA mee kunnen instemmen in de raadsvergadering op 1 juli.
De belangrijkste vraag is natuurlijk: hoe is dit positieve saldo tot stand gekomen? Zit hier een eenmalige forse meevaller in of zijn er een aantal zaken niet uitgevoerd?
Zaken die volgens de begroting en dus het kader wat de gemeenteraad het College heeft meegegeven, wel uitgevoerd hadden moeten worden?
Wanneer we deze laatste vraag met een “ja” kunnen beantwoorden, is de vervolgvraag natuurlijk: Is hier een plausibele verklaring voor?
Om te beginnen bij de 1e vraag kunnen we kijken naar de tabel op blz.29 met de Analyse van het resultaat en naar de tabel van incidentele baten en lasten op blz. 38.
Deze laatste tabel laat zien dat er geen sprake is van een eenmalige meevaller of meevallers waardoor het resultaat zo positief uitpakt. Sterker nog, dan zou het resultaat juist negatief moeten zijn.
Daar vinden we de verklaring dus niet.
Dan naar de tabel op blz.29.
Hier kunnen we zien dat door externe ontwikkelingen het resultaat ook nog negatief zou zijn. Het zit hem dus in kleine afwijkingen, niet gespecificeerd. In totaal een bedrag van €424.500 én in de niet bestede budgetten in totaal een bedrag van €576.500,-
Die niet bestede budgetten zijn interessant. Uit welke programma’s bestaat dit lijstje?
Helaas uit allemaal belangrijke zaken en speerpunten uit ons eilandakkoord.
Masterplan Haven, bevordering toerisme, Inningskosten toeristenbelasting, Tonnenloods, Duurzaamheid en Volkshuisvesting.
Wat is hier dan de verklaring van? Is de uitleg aanvaardbaar en waren de redenen onvermijdelijk?
Die uitleg had ik graag teruggezien in de tekst ná die tabel, of in ieder geval met een verwijzing naar de blz. waarop dat te vinden is. Nu is het steeds zoeken en bladeren en dat maakt het minder inzichtelijk.
In de tekst bij de programma’s staat ook geen enkele verklaring waaróm er geld over is. Er staat heel veel tekst maar geen verantwoording over waarom er geld niet besteed is.
Dus die vraag staat nog open en bij deze de vraag aan het College.
Wat is de reden dat het niet tot besteding is gekomen van de budgetten van deze o zo belangrijke programma’s voor de gemeenschap van Terschelling. Zijn dit externe factoren? Is er gewoon teveel begroot? Zijn er organisatorisch zaken niet goed geregeld? Of heeft het College nog iets nodig op het gebied van regels, toestemming Raad etc. om zaken wel te kunnen uitvoeren. M.a.w. Kan de raad hierin nog wat betekenen?
Ik zou dit heel graag kort en bondig horen óf schriftelijk als toevoeging aan de stukken voor de raadsvergadering.
Volgens mij zou dit de kern moeten zijn van dit stuk, verantwoording afleggen aan de raad van de kaders die gesteld zijn in de begroting en dat mist nu.
Wel zien we op de bladzijden 16 t/m 25 uitgebreide teksten van het College over verschillende van deze onderwerpen, maar ook daar niet echte verklaringen over de onderbestedingen.
Overigens zijn we laatst goed bijgepraat mbt het budget Tonnenloods, maar het was goed geweest de vertraging en het dus niet bestede budget nog even expliciet te verklaren in deze jaarrekening. Nu moeten we tussen de regels doorlezen.
In het raadsbesluit wordt verder gevraagd in te stemmen met de overheveling van budgetten naar 2020. In totaal een bedrag van bijna €8 ton. Nu kunnen we daar best mee instemmen, maar dat hangt wel af van de reden/oorzaak van het niet kunnen uitvoeren in 2019. En ook hoe realistisch het is dat dit wel besteed gaat worden in 2020.
Dat is dus meteen een vraag voorzitter.
Nu ik de grote lijn van het verantwoordingsdocument ben nagelopen, wil ik graag nog ingaan op een aantal andere zaken die ons als fractie opvielen in de tekst.
Wij vragen ons af of het mogelijk is een deel van de reserve recreatie te gebruiken in 2020 voor maatregelen die genomen zijn tbv toerisme en coronamaatregelen. Zoals bijvoorbeeld aanpassingen op het haventerrein, vouchers, eventuele extra uren personeel GBT.
Blz.99 in de middelste kolom bij de Waddensamenwerking staat dat een belangrijk succes de aanvraag van de Regiodeal is. Nu is deze niet gehonoreerd door het kabinet, waarom wordt er dan gesproken over een succes?
Blz.100. Aanspreekpunt voor inwoners. Middelste kolom. Hier staat dat deze taak belegd is bij de adjunct directeur. Ten 1e was dit helemaal niet bekend bij ons en was het fijn geweest daarover geïnformeerd te worden. Ten 2e is dat niet helemaal wat we voor ogen hadden na de gesprekken met buren en buurtverenigingen.
Wat ons betreft zou dit een persoon zijn die als spin in het web, tussen inwoners en organisatie in komt te staan. Met een eigen klein budget. Die luistert, actie onderneemt, uitzet in de organisatie en terugkoppelt naar vraagsteller. Het lijkt ons niet wenselijk dat dit iemand vanuit de directie is die al vele andere belangrijke taken al op zijn schouders heeft.
Blz.110 In winkel- en horecagebieden.. laatste kolom. Veel controle op fietsers in de wandelgebieden? Dit wordt echt niet door ons zo herkend voorzitter. Er is misschien een handjevol keren gehandhaafd in die gebieden. Dit kan en moet écht beter! Daar is de boa voor aangesteld! Ook het handhaven op foutparkeerders wordt echt niet structureel opgepakt. Wij hopen hier verbetering in te zien in 2020, maar tot nu toe hebben we dat nog niet gemerkt. Juist nu ook met de verruiming van de regels voor terrassen, is het noodzakelijk te handhaven op de fietsers in het dorp. Zeker op West. In Midsland is de straat met hekken afgezet, op West fietst men gewoon door.
Hoe en door wie wordt de BOA aangestuurd?
Blz.111 Politiezorg, laatste kolom. Er is door mevr. Thea vd Bos toegezegd in een bijeenkomst met de Raad en ook schriftelijk dat er 5 fte beschikbaar zou blijven aan politieagenten die op het eiland wonen en werken. Hoe staat het met deze toezegging?
Blz.111 KNRM Strandbewaking. In de laatste kolom, laatste zin staat dat op drukke dagen de lifeguards het echt te druk hadden. Dit kan de veiligheid van strandgangers in het geding brengen. Wat is hiervoor geregeld voor dit strandseizoen?
Blz.115 Parkeren. Wanneer wordt dit opgepakt?
Blz.116 Speelvoorziening West. Hoe staat het hiermee?
Blz.123 Wijziging inning toeristenbelasting. Middelste kolom staat een streefdatum van 1 januari 2022. Dit is absoluut niet eerder gecommuniceerd en niet volgens afspraak! Dit is al vele keren uitgesteld, nu moet het wel gaan gebeuren!
Blz.136. Tekst bij * Graag snel met actuelere cijfers komen.
Blz.137. Neutrale plek eilandteam. Middelste kolom. Lezen we hier nu eigenlijk: dat doen we gewoon niet.?
Ik wil de wethouder best buiten de vergadering wat voorbeelden uit de praktijk noemen, waarbij het niet zo werkt zoals hier staat. Bovendien is dit een item uit het eilandakkoord en gaan wij er niet zomaar mee akkoord dit niet uit te voeren. Wat zeg ik: om het niet eens te proberen.
Voorzitter ik wil graag eindigen met onze complimenten voor de totstandkoming van dit stuk. Nu in Coronatijd, waardoor het een stuk lastiger is te overleggen met accountant en elkaar, heeft men er toch voor gezorgd dat er een keurig financieel jaarverslag ligt.
Dank u voorzitter.