Motie Orange the World: Tegen huiselijk geweld

Door Aukje Schol op 25 september 2020

Hieronder de inleiding en motie Orange the World. Kijk vanaf 3:06:30.

Dank u wel voorzitter,

Voor ik de motie indien zal ik deze kort toelichten.

Orange the world is een wereldwijde campagne, onder meer op initiatief van UNwomen, met als doel geweld tegen meisjes en vrouwen tegen te gaan. Tussen 25 november en 10 december zijn de ‘16 days of action against violence’ geïnitieerd door de Verenigde Naties.

Sinds 2014 is het uitlichten van bekende gebouwen of landmarks daar een onderdeel van. Inmiddels wordt dit gedaan in meer dan 100 landen. Afgelopen jaar deden er meer dan 150 gemeenten en acht provincies mee. Gezamenlijk lichtten zij meer dan 250 gebouwen, standbeelden, fonteinen etc uit en gaven zo de ijzersterke boodschap af dat huiselijk geweld onacceptabel is en dat het taboe doorbroken moet worden aan duizenden mensen door het hele land.

Even een rijtje bikkelharde cijfers.

Elke maand sterft er in Nederland een kind of volwassene aan de gevolgen van huiselijk geweld. Gemiddeld rukt er elke 10 minuten de politie ergens in Nederland uit voor een melding van huiselijk geweld. De politie registreert jaarlijks 84.000 incidenten van huiselijk geweld. Maar werkelijkheid ligt het aantal gevallen van huiselijk geweld veel hoger. (Bron: politie.nl)

Het thema van dit jaar is ‘melden moet altijd mogelijk zijn’. Naar schatting meldt slechts 40% van de slachtoffers überhaupt iets, al is het maar bij een vriendin of buurvrouw. Geweld hoort niet thuis binnen een relatie en je woning hoort een veilige plek te zijn. Zwijgen is geen optie.

In Nederland hebben we het nummer 0800-2000 voor slachtoffers van geweld achter de voordeur,   maar ook het melden bij een goede vriendin, vertrouwenspersoon of huisarts kan een eerste stap zijn.

Wij zijn blij met de steun van de VVD, Plaatselijk belang Terschelling en het CDA voor deze motie zodat we als een blok achter deze vrouwen en meisjes kunnen staan en ons keihard uitspreken tegen huiselijk geweld. Want geweld is niet normaal.

Tot zover de inleiding, dan nu naar de motie

Motie vreemd PvdA VVD PBT CDA ‘Orange the World’