Parapluherziening standplaatsen commissie 12-01-22

Door Jan-Willem Adams op 1 februari 2022

Dank u wel voorzitter,

Het vaststellen van de Paraplubestemmingsplan standplaatsen en de partiële herziening beheersverordening natuurgebieden lijken in de ogen van de fractie van de Partij van de Arbeid een technische reparatie. Toch hebben wij en dat zal u niet verbazen wel een aantal vragen en opmerkingen.

Hoewel wij snappen dat dit slechts een technische wijziging is, was het volgens de fractie van de PvdA beter geweest als de commissie en raad ook rond deze tijd de nieuwe Standplaatsnotitie ter bespreking was aangeboden.

Via deze Parapluherziening worden eisen gesteld aan de stikstof uitstoot. Dit gaat van bepaalde standplaatshouders enorme investeringen vragen. Dit is alleen mogelijk als er in de Standplaatsnotitie duidelijkheid is over het aantal jaren dat iemand verzekerd is van een standplaats, dus dit moet worden geregeld in de nieuwe Standplaatsnotitie.

Verder is de vraag of deze ondernemers dit soort grote investeringen überhaupt kunnen doen,

Voorzitter,

Er lijken wat verschillen te zijn tussen de standplaatsen die aangegeven staan in de Standplaatsnotitie uit 2006 (die nu nog steeds geldt) en de huidige voorstellen in het voorliggende bestemmingsplan. Wij vragen het college om deze verschillen, of te veranderen, of aan te geven waarom deze verschillen er zijn.

Dan voorzitter de standplaatsen op de haven.

Volgens mijn fractie hebben deze twee standplaatsen een bijzondere positie. Ze staan prominent op het haventerrein dus min of meer het visitekaartje van ons eiland. Het is één van de eerste dingen die je ziet als je aankomt en één van de laatste als je weer vertrekt.

Ligt er binnen deze herziening de mogelijkheid om deze twee plekken niet meer te bestemmen als standplaats maar als kiosk. Daarbij moet ook worden vermeld dat de exploitanten van deze verkoopplaatsen in de nabije toekomst moeten meewerken aan de herinrichting van de haven. Deze ondernemers kunnen, als deze verandering mogelijk is, de door henzelf gewenste investeringen doen.

Tot slot voorzitter.

Ik wil graag iets citeren uit het gemeenteblad.

Uit de resultaten van het stikstofonderzoek en de berekening blijkt dat er is sprake van een significant effect op hexagonen van Natura 2000-gebied de Duinen van Terschelling.

Voorzitter

De PvdA heeft al vaker aangegeven dat de tekst in de gemeentebladen eenvoudiger moet. Er zijn maar bar weinig mensen die de geciteerde zin snappen. Het Gemeenteblad is niet alleen de basis waaruit wij als raads- en commissie leden onze informatie halen, dit is het ook  voor onze inwoners. Wij willen dus nogmaals vragen aan het college om hier op te letten. Een ieder zou de informatie uit het gemeenteblad moeten begrijpen.

Tot zover eerst voorzitter.