Regionale energie strategie raadsvergadering 9-6

23 juni 2021

We zijn in Nederland begonnen met het grootschalig opwekken van duurzame energie. Ons land wordt schoner en stiller en we worden ONafhankelijk van olie en gaswinning. Zo zorgen we voor een betere toekomst voor ons én onze kinderen.

Voor de overgang naar meer schone energie en minder CO2-uitstoot is het belangrijk om samen te werken over gemeentegrenzen heen. Daarom is Nederland ingedeeld in dertig energieregio’s. Fryslân is daar één van. Binnen de regio’s werken overheden, inwoners, bedrijfsleven, netbeheerders, energiecoöperaties en maatschappelijke organisaties samen aan de energietransitie. Hun afspraken leggen ze vast in een Regionale Energiestrategie (de RES).

De RES 1.0 kan namens de Partij van de Arbeid positief worden vastgesteld. Het is stapje één, en de doelstellingen zijn met reeds gerealiseerde projecten behaald en daarmee is de kous tot zover af.

Nu op naar de RES 2.0! Wand naast de kous die nu af is, is er nog een heel breiwerk te realiseren tot we er gezamenlijk weer warmpjes bijzitten.

We moeten nog heel veel realiseren om in het jaar 2050 klimaatneutraal te kunnen leveren. Denk alleen al aan de aanpassingen die we de komende jaren moeten doen om ons energienetwerk aan te passen. Het wordt de komende jaren een enorme klus om het Nederlandse elektriciteitsnetwerk klaar te maken voor de toekomst.

Een toekomst waarin we waarschijnlijk massaal elektrisch rijden en zeer waarschijnlijk ook met elektriciteit ons huis verwarmen. Tegelijkertijd die gigantische hoeveelheidelektriciteit opwekken met allemaal nieuwe wind- en zonneparken, kleinschalig bij u op het dak, of grootschaliger zoals op Hee. Het stabiel houden van het electriciteitsnet, opslag van energie en het elektrificeren van de warmte vraag worden grote uitdagingen. Ook voor Terschelling. Terschellingers geven veel om vrijheid en dat houdt in dat we ook op het gebied van energie onafhankelijk willen zijn en blijven.

Steeds meer mensen realiseren zich dat de inzet een tandje harder moet om de wereld leefbaar te houden. We kennen allemaal de woorden: ‘Wij zijn de eerste generatie die de gevolgen van de klimaatverandering gaan merken, en de laatste generatie die er nog iets aan kan doen.’

We hebben als samenleving ruim tienduizend jaar profeit van deze kleine aardbol. En wij gunnen het dat onze nakomelingen de komende 2 miljard jaar het net zo goed te hebben als wij nu. In een tijdsspanne van 2 miljard jaar stelt ons leven niet veel voor, maar NU is het onze kans om wat voor te stellen!

Dank u wel voorzitter.