Schriftelijke vragen: gratis mondkapjes voor minima

Door Jan-Willem Adams op 26 oktober 2020

Gratis mondkapjes voor de minima

Het corona virus heeft sinds maart het hele land in zijn greep.

Vele getroffenen zijn besmet geraakt door dit virus en zijn ziek geworden wat uiteindelijk vele dodelijke slachtoffers heeft veroorzaakt.

Het Corona virus slaat nu ook keihard toe op Terschelling.

Dit onbekende virus proberen we met man en macht uit te roeien met diverse maatregelen. Één van de maatregelen is het dragen van een mondkapje, het gebruik van een mondkapje in de openbare publieke ruimte is nu nog een dringend advies. Het dragen van een mondkapje kost de drager geld.  Minima en mensen met schulden kunnen moeite hebben met het aanschaffen van een mondkapje en daarmee niet voldoen aan het dringende advies en het tast hen aan in hun eigen gevoel van veiligheid.

De fractie van de Partij van de Arbeid Terschelling is van mening dat een financiële situatie geen belemmering mag zijn om geen mondkapje te dragen in de publieke binnenruimte.

Daarom hebben wij de volgende vragen aan het College:

1. Is het College van mening dat alle inwoners van Terschelling de mogelijkheid moeten krijgen om de overheidsadviezen op te volgen door in winkels en drukke openbare plaatsen een mondkapje te dragen?

2. Wordt er rekening mee gehouden dat het voor de minima en mensen met schulden niet mogelijk is een mondkapje aan te schaffen?

3. Is het college bereidt om te kijken naar de mogelijkheid om kosteloos wasbare mondkapjes te verstrekken aan deze doelgroep? Zo nee, hoe kunnen zij dan dit gezondheidsadvies opvolgen?

4. Hoe denkt het college deze doelgroep goed te kunnen bereiken?