Schriftelijke vragen over storten kleingeld Terschelling

Door Aukje Schol op 4 februari 2021

ummer: 2020 – 41
Datum: 04-02-2021
Keuze:
Het college van burgemeester en wethouders:
Keuze:
Schriftelijke beantwoording
Steller: Mw. A. Schol, fractie PvdA Onderwerp: afstorten cashgeld
Aanleiding
Er zijn nogal wat veranderingen in de service van de banken in Nederland. Dit treft ook Terschelling. Afgelopen zomer is het filiaal van de Rabobank gesloten en hier is nog geen vervanging voor. Verder is het landelijk zo dat de geldautomaten van de banken worden vervangen door die van Geldmaat. Hierover heeft de fractie van de PvdA een aantal vragen aan het college.
Vragen
1. Klopt het dat er momenteel op Terschelling alleen briefgeld gestort kan worden door klanten van ING en ABN/AMRO en dat alleen de ING de mogelijkheid heeft tot het storten van kleingeld?
2. Klopt het dat klanten van de Rabobank nu naar Leeuwarden moeten om hun muntgeld te storten en dat het voor alle eilander ondernemers onmogelijk is om op het eiland rollen muntgeld aan te schaffen?
3. Is het college het met ons eens dat dit voor klanten van de Rabobank onevenredig ongemak oplevert en dat het veranderen van bank of het tijdelijk nemen van een ING- rekening geen redelijke oplossing is?
4. Zoals wij begrijpen worden in april de automaten van Geldmaat op het eiland geplaatst en wordt het op West mogelijk om bij het servicepunt in de Spar muntgeld te storten. Rollen muntgeld zijn ook dan niet beschikbaar. Klopt dit en zo ja is het college bereid zich in te zetten voor een volwaardige Geldmaat, dus met alle mogelijke faciliteiten en om tevens zich in te zetten voor een tussenoplossing zodat het ook voor klanten van de Rabobank mogelijk is om (munt)geld te storten tot er een Geldmaat is?