Startnotitie nieuwe omgevingswet

Door Aukje Schol op 25 september 2020

Hieronder onze inbreng over de nieuwe omgevingswet. Kijk voor de beantwoording en de discussie vanaf 2:12:00

Dank u wel voorzitter,

Over dit onderwerp nog een paar punten:

In de commissievergadering hebben we de vraag gesteld of er een plan B lag met betrekking tot de burgerparticipatie. Deze is gepland voor het eerste kwartaal van 2021. Wat gebeurt er als Corona dan nog steeds niet weg is?  Deze vraag is nog niet beantwoord, dus graag nog even een reactie van de wethouder.

Dank aan de campinghoudersvereniging voor hun uitgebreide brief. We hadden deze brief graag al voor de commissievergadering gehad, dan hadden de punten ook eventueel meegenomen kunnen worden in de discussie. De omgevingswet staat al een tijdje op de politieke agenda en de impact hiervan is ook bekend. De burgerparticipatie wordt echter nog opgestart en we gaan er vanuit dat hierin ook de campinghouders zullen worden meegenomen.

En dan nog de financiën: De Rijksoverheid vraagt ons om de grootste omwenteling op het gebied van ruimtelijke ordening sinds de tweede Wereldoorlog te realiseren zonder ons daar ook maar een cent compensatie voor te bieden.

Tijdens de commissievergadering werd door de wethouder benoemd dat de gemeente Noordoostpolder tijdens de algemene ledenvergadering van de vereniging Nederlandse gemeenten van 25 september hier de motie ‘budgetneutrale overgang omgevingswet’ over indient. Graag de toezegging van de wethouder dat er bij deze, overigens digitale vergadering, er  iemand van het college (digitaal) aanwezig zal zijn om deze motie namens gemeente Terschelling te ondersteunen.

Als dit gewaarborgd is kan de fractie van PvdA-Terschelling akkoord gaan met het voorstel

Tot zover, voorzitter