Startnotitie nieuwe Omgevingswet

Door Aukje Schol op 11 september 2020

Lees hier onze inbreng in de commissievergadering. Kijk hieronder  de vergadering terug  voor de complete discussie en de beantwoording van het college.

Het onderwerp begint vanaf 2:27:00

Dank u wel voorzitter,

Het is taaie kost, die nieuwe Omgevingswet. Dit document zorgt echter voor overzicht en inzicht. Ik wil bij deze een welgemeend compliment maken voor de helderheid en de zorgvuldigheid waarmee dit is gedaan. Het is echt een startdocument en veel ligt nog open, maar het begin is goed.

Over de inhoud hebben we nog wel een aantal vragen en opmerkingen

Voor de invoering van de nieuwe Omgevingswet is er een geraamd tekort van 180.000 euro. Van de Rijksoverheid krijgen we hierin geen enkele financiële tegemoetkoming. Zeker in een tijd als nu waarin de gemeentefinanciën krap en onzeker zijn is dit schandalig te noemen. Wij vragen zelf niet om deze transitie, maar we hebben er wel het werk van.

Je zou denken dat wij onmogelijk de enige gemeente kunnen zijn die tegen dit financiële plaatje aanloopt. Weet het college of deze problematiek ook in andere Friese gemeenten speelt?

Wat verder opvalt is dat ook de complexere vergunningen met de invoering van de nieuwe Omgevingswet via de reguliere procedure moeten. Dat betekent ook dat de beslistermijn in principe maximaal 8 weken is. Dit kan dan nog wel eenmalig met zes weken verlengd worden, maar toch. Hoe pakt dit uit in de praktijk? Als er niet op tijd beslist wordt betaalt de gemeente een dwangsom aan de aanvrager. Hoe wordt deze berekend? Alleen bij uitzonderlijke gevallen kan er nog gebruik gemaakt worden van de uitgebreide procedure. Wat voor soort gevallen moet ik me daarbij voorstellen?

We moeten als raad goed in de gaten houden dat we niet te veel onze grip op de ruimtelijke ordening verliezen. We zullen aan de voorkant heel goed ons huiswerk moeten maken om excessen te voorkomen. Liever in het begin een beetje te streng en voorzichtig de teugels laten vieren dan te los beginnen en daarna niet meer terug kunnen.

De volgende vraag heeft betrekking op het bouwkundige component van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. In deze nieuwe wet wordt de toets pas gedaan als het bouwwerk er staat. Wat gebeurt er als een bouwwerk toch wordt afgekeurd? Moet de initiatiefnemer het hele bouwwerk dan weer afbreken?

Goed dat te zien is dat de inwoners van Terschelling bij de invulling van deze wet worden betrokken. Wat ons wel opvalt is dat er ‘wegens Corona’ pas het eerste kwartaal 2021 met de participatie wordt begonnen. Er is geen enkele garantie dat alles tegen die tijd weer normaal is. Ligt er ook een plan B voor Corona-proof participatie? En als dat er is, kun je natuurlijk ook eerder beginnen.

Tot slot, de FUMO. De FUMO heeft aangegeven dat de oorzaak van hun hoge kosten voor een groot deel te wijten zou zijn aan onze ingewikkelde bestemmingsplannen die ook nog eens per dorp verschillen. Met de nieuwe omgevingswet wordt dit anders. Immers, je krijgt één omgevingsplan voor het hele eiland. Hopelijk wordt op deze manier deze oorzaak weggenomen. Waar in dit stuk blijkt dat we deze hoge kosten door een efficiëntieslag kunnen drukken? Immers als de kosten omlaag gaan kunnen de bouwleges ook weer omlaag. Graag een reactie van de wethouder.

Dat was het voor nu, tot zover voorzitter,