Uitvoeringsplan Havenfront Terschelling

Door Aukje Schol op 25 januari 2020

Allereerst de insprekers, dhr Muijskens, dhr Scheffer bedankt. Ook wij vinden dat je vaste klanten moet koesteren. Een al eerder genoemde oplossing is een flexibel tarief, bijvoorbeeld door middel van een abonnementensysteem. De vaste havengasten, zoals de bruine vloot, betalen een lager tarief, maar voor bijvoorbeeld eenmalige bezoekers zoals de hotelschepen die met Oeròl komen geldt dan een hoger tarief. Zo wordt een hogere opbrengst mogelijk, zonder daarbij de vaste gasten tekort te doen. 

Dan nu het plan zelf: In het gemeenteblad staat dat we nu gaan trechteren en keuzes maken. In het uitvoeringsplan staat zelfs letterlijk dat we ‘nu een fuik in zwemmen.’ Wij gaan er als fractie van de PvdA vanuit dat er echter nog wel momenten komen waarop we keuzes kunnen maken en dat dit plan geen statisch document is. Even refererend aan dhr Werner. Voorzitter, het gaat ons echt niet om het uitkiezen van de vorm van de lantaarnpalen of de kleur van de stoeptegels. Het gaat ons wel om de grote lijnen.

Het plan is nog erg algemeen en veel is nog afhankelijk van subsidies, onderzoeken, etc. Het is hierdoor niet altijd duidelijk wat de concrete gevolgen zijn. Hier kom ik later nog op terug.

Het stukje rondom klimaatadaptatie is wat afgeraffeld. Dhr van der Wielen gaf dit ook al aan. Het gaat hier wel om de veiligheid van de omwonenden. Op pagina 28 wordt er verwezen naar een kaart(beeld), maar deze is op die bladzijde niet te vinden. Wel een foto van een bus die bijna tot zijn assen in het water staat. Op 9 juli 2019 is een raadsbreed amendement aangenomen waarin staat: “Investeringen in klimaatadaptatie (extra hoogwaterbescherming) maken onderdeel uit van het uitvoeringsprogramma. Hiervoor wordt maximaal ingezet op het verwerven van subsidiemiddelen.” En bij de toelichting: “Wij vinden het niet verantwoord en onfatsoenlijk om tegen de bewoners van de Willem Barentszkade te zeggen dat we geen maatregelen tegen zeespiegelstijging nemen, wetende dat over een 30 jaar hun woningen dan gevaar lopen. Uiteraard is het binnenhalen van subsidie belangrijk, maar lukt dat niet dan zullen we andere, wellicht financiële maatregelen moeten nemen.” Dit hebben we een half jaar geleden nog besloten. Zoals het nu in het stuk staat is het een soort ondergeschoven kindje geworden. Wij gaan er dan ook van uit dat het amendement nog gewoon wordt uitgevoerd. 

  Als je naar het tabelletje op bladzijde 17 kijkt staat de vernieuwing van de WB-kade in het oranje, waardoor dit in het geval van 0 % subsidie als een sluitpost over komt. Graag van de wethouder de bevestiging dat het niet zo kan zijn dat de passantenhaven wel wordt vernieuwd en de Willem Barentszkade moet wachten tot er weer geld beschikbaar is. 

Verder valtop: op pagina 24 staan twee foutjes; de afmetingen van de insteekhavens ontbreken en West wordt een stad genoemd. Dat moet nog even aangepast. 

Verder nog een zestal vragen omtrent dit plan:

Vraag 1: Is er onderzocht in welke staat de ankers van de Willem Barentszkade zijn? Het spreekt van zich dat de veiligheid voorop staat.

Vraag 2: In het gemeenteblad van 9-7-2019, wat hoort bij het stuk over de randvoorwaarden staat het volgende: “Het is verstandig om pas een besluit te nemen over een voorgenomen plan, wanneer een analyse van de haalbaarheid hier onderdeel van uit maakt. Indien op later moment onvoldoende dekking gevonden kan worden, kan het plan immers zonder die dekking geheel of gedeeltelijk geen voortgang vinden.” Maar nu gaan we het plan toch vaststellen zonder dat er duidelijkheid is over de hoeveelheid subsidie. Kan de Wethouder uitleggen hoe dit zit? 

Vraag 3: 

In de begroting 2018 wordt nog gesproken over een onttrekking van 4 miljoen uit eigen middelen tbh de vernieuwing van het havengebied, maar nu wordt er in het gemeenteblad gesproken over 6,9 miljoen. Vanwaar dit verschil? Graag uitleg. 

Vraag 4: Hoe gaat het met overkoepelend parkeerbeleid waarnaar verwezen wordt op pag 25? Met name in oud-West is de parkeerdruk abnormaal hoog, en hoe eerder er uitzicht is op een oplossing hoe beter. 

Vraag 5: Er zit een nieuwe wetgeving rondom schaarse vergunningen aan te komen. Die heeft in dit geval betrekking op de fietsuitgiftepunten en de viskramen. Kan de wethouder zeggen welke gevolgen deze zal hebben voor het havengebied? Wellicht kunnen de fietsenverhuurders gezamenlijk komen met een oplossing. Van daaruit kunnen we altijd verder kijken. 

 En tot slot: Mocht het komen tot een inrichtingsplan dan gaan wij er van uit dat er ook een ander bureau bij betrokken wordt, zoals ook staat in het raadsbreed aangenomen amendement van 9 juli 2019.  Tevens verwachten wij dat wij daar ook als raad over zullen besluiten. Uiteraard over de herinrichting van het veerhaventerrein, maar ook over de routing, uitbreiding parkeerplaatsen, verplaatsing terminal, vlonders, kademuur en/of dan niet glooiende helling WB-kade. Dus echt de concrete, grote lijnen. Kan de wethouder dit beamen?