Verordening raadscommissie

30 april 2021

Vaststellen Verordening Raadscommissie 2021

In het presidium van de gemeenteraad Terschelling is voorgesteld om het artikel “rondvraag” expliciet in de verordening op te nemen en daarin een aantal spelregels vast te stellen waaraan vraagstellers en vragen moeten voldoen. De reden hiervoor is dat de rondvraag voor de raadscommissie soms oneigenlijk werd gebruikt. De vragen moeten puur politiek zijn en er is geen discussie mogelijk. De portefeuillehouder, of houders, die de vraag beantwoorden, geven ad hoc antwoord of zullen de vragen later schriftelijk beantwoorden.

Technische vragen, zoals mankementen aan wegen, openbare verlichting of wat dan ook, horen niet bij de rondvraag thuis. Het is verleidelijk voor een raadslid, datbijvoorbeeld door een burger wordt benaderd, in het openbaar dit soort vragen te stellen als bewijs dat er naar de vragenstellers wordt geluisterd. Raadsleden moeten benaderbaar zijn voor allerlei soorten vragen,maar technische vragen horen gesteld te worden bij een aanspreekpunt van de gemeente. Uit eigen ervaring weet ik dat dit meestal uitstekend werkt. Een telefoontje over een losliggende tegel of een gevaarlijk gat in de berm wordt over het algemeen dezelfde dag beoordeeld en waar mogelijk gelijk opgelost. Dat is een compliment waard voor de uitvoerders. Toch is dit niet de ideale oplossing. In het Eilandakkoord staat dat bij de gemeente een specifiek aanspreekpunt wordt gerealiseerd voor vragen van de Buren en de buurtverenigingen. Mijn fractie heeft al vaker aangegeven dat dit ook voor burgers zou moeten zijn en dus eigenlijk destijds niet goed genoeg is geformuleerd.

Mijn vraag is of er al zicht is op een aanspreekpunt waar technische vragen, onder meer over de openbare ruimte, kunnen worden gesteld. Degene die deze taak krijgt, monitort ook de voortgang van het oppakken van deze vragen. Het gebeurt nu een enkele keer dat een vraag te lang blijft liggen of ondersneeuwt. Degene die het nu moet oplossen heeft een uitgebreid takenpakket waardoor ad hoc vragen wel eens kunnen blijven liggen. Het is vanzelfsprekend dat het aanspreekpunt, laten we hem of haar bijvoorbeeld beheerder openbare ruimte noemen, mandaat heeft om vastgestelde zaken zelfstandig op te lossen.

De fractie van de PvdA heeft ook nog een voorstel over de inhoud van de verordening. De spelregels zijn volgens ons nog niet strak genoeg omschreven. Ons voorstel is dat in de verordening wordt opgenomen datiedere fractie uiterlijk twee minuten spreektijd krijgt, dus niet elk afzonderlijk raadslid. Een eventuele tweedetermijn zou slechts mogen bestaan uit één korte verhelderende vraag of opmerking. Er is dus geen ruimte voor discussie.