Voorontwerp bestemmingsplan Tonnenloods

Door Aukje Schol op 16 mei 2020

Dank u wel voorzitter,

(Voor alle duidelijkheid, het is niet zo dat er volgende maand meteen begonnen wordt met de verbouwing van de Tonnenloods. Het ter inzage leggen van een bestemmingsplan is de eerste aanzet tot de bestemmingsplanwijzingingsprocedure. Als we de komende raadsvergadering instemmen met het voorstel, kunnen de zienswijzen worden ingediend.)

De Tonnenloods. Een investering in de toekomst voor de Terschellinger economie, waar natuureducatie het primaire doel is. In het nieuwe natuur- en beleefcentrum ga je ervaren op welke unieke plek in de wereld je bent. Middenin een werelderfgoedcentrum! En dat is het niet voor niks.

In het eilandakkoord staat dat het CNL open blijft totdat het beleefcentrum in de Tonnenloods draait, dhr Ruige gaf dit ook al aan. dat is ook voor ons dan ook een harde afspraak.

De fractie van de PvdA staat hier in beginsel dan ook positief tegenover. Toch hebben we als fractie een negental vragen bij dit stuk:

1: Wat moeten we ons voorstellen bij ondergeschikte horeca? En is dat wel echt noodzakelijk? Dhr. Bos noemde dit ook al, zij het uitgebreider.

2: Dezelfde vraag wat betreft ondergeschikte detailhandel. Een paar boeken over natuur en wellicht een pluche zeehond, vergelijkbaar zoals bij het Behouden Huijs lijkt ons prima, maar een complete gift- en souvenirshop voegt niets toe aan het Wester winkelbestand.

3: De evenementen. Bij elkaar opgeteld zijn dat er 64! Dat zijn er meer dan 5 gemiddeld per maand. Voor de  evenementen voor minder dan 200 personen zijn er genoeg zaaltjes etc op Terschelling waar dit soort groepen terecht kunnen. Het laatste wat me met ons allen moeten willen is dat de eilander horeca en aanverwanten hier last van gaan krijgen, evenals opmerking dhr ruige.

Een ander nadeel is, dat wanneer er in het bestemmingsplan al zoveel evenementen worden toegestaan omwonenden geen poot om op te staan hebben wanneer deze bezwaar willen maken.

Hoe ziet de wethouder dit?

4: Dan het parkeren. Op papier ziet het er allemaal erg mooi uit. Er worden zes plaatsen gerealiseerd bij het gebouw zelf en de overige auto’s worden verwezen naar het werkhaventerrein.

De vraag luidt dan ook: Gaat dit in de praktijk wel echt werken? De parkeerdruk is al mega op West. In het rapport staat dat het parkeerterrein op de Werkhaven gemiddeld slechts voor 25% bezet is. Dat zal met hoog- en laagseizoen bij elkaar best zo zijn, maar wat gebeurt er wanneer er een evenement in het hoogseizoen wordt gehouden?

5: Nog een technische vraag tussendoor. Op bladzijde 436 staat bij punt 6.1. dat evenementen strijdig met het gebruik zijn. Dat klopt vast niet. Dhr. Bos noemde dit ook al

6: In het plan wordt het mogelijk gemaakt voor personeel om in het gebouw te overnachten. Wij zien niet in waarom dit nodig is. Dhr. Bos noemde dit ook al. Er zijn overnachtingsmogelijkheden genoeg op Terschelling. Van de wethouder horen we graag een onderbouwing.

7: Voor het gebouw komt een stenen tribune. Nergens in het plan wordt onderbouwd waarom. Dus dan ook de vraag: Wat is hier de toegevoegde waarde van? En: Gaat deze tribune geen enorme aantrekkingskracht uitoefenen op bruinevlootjongeren?

8: In het plan staat dat er uiterlijk niets aan het gebouw verandert. Op de plattegrond en in de verbeelding zijn echter kleine aanbouwtjes te zien tbv toiletten. Is al bekend van welk materiaal deze gemaakt worden en hoe deze eruit gaan zien? We gaan er van uit dat deze zullen passen bij het gebouw.

9: Wat gebeurt er als Rijkswaterstaat niet akkoord gaat met het plan? Dat zal niet zonder gevolgen  zijn, want op de plek van het CNL moeten kleine woningen komen. Woningen in de Tonnenloods zelf realiseren is onmogelijk omdat het gebouw van Rijkswaterstaat is.

Al met al behoorlijk wat vragen voorzitter, maar dat neemt niet weg dat we positief tegenover dit plan staan.

Tot zover voorzitter